De nieuwe Fireblade, met een gewicht van 195 kilogram, is nu goed voor 141 kW of 192 pk. Volledig herzien krijgt de viercilinder-in-lijn plaats in een gloednieuw kader en dit keer is de elektronica op elk niveau aanwezig. Er loopt informatie binnen voor tractiecontrole en er is ABS voor het controleren van de stabiliteit in de bochten en het minimaliseren van blokkering van het achterwiel bij snel afschakelen.

De semi-actieve vering van Öhlins en het remsysteem van Brembo bewijzen de kwaliteit van de onderdelen, net zoals het reservoir in titanium. Er zijn meerdere rijmodi mogelijk, waarvan enkele instelbaar zijn. Bovendien geeft het instrumentenpaneel een ton aan info weer, en kan je ook hier de instellingen aanpassen. Een doorgedreven SP2-versie staat naast de Fireblade. Deze is aangepast voor het circuit en heeft velgen van Marchesini, een geoptimaliseerde motor en specifieke elektronica. Racing kits zijn beschikbaar.

Voor de liefhebbers van vintage is de CB 1100 terug in twee versies en de ene is een tikkeltje ‘braver’ dan de andere.  De CB EX 1100 speelt in op de 'revival'-trend en komt nostalgisch uit de hoek, maar heeft ook oog voor moderne toetsen. Zo zijn er de spaakwielen van 18 duim en led-verlichting. De motor ademt tegenwoordig via twee kleinere en lichtere uitlaten.

Er is ook een nieuwe brandstoftank met rondere vormen en enkele zwarte accenten op de motor, terwijl de twee tellers versierd zijn met chroom. De dempers van Showa zijn gloednieuw, net als de aluminium monoshock. De CB weegt 5 kilogram minder, maar blijft wel een zwaargewicht met zijn 255 kilogram.

De CB 1100 RS is een pak sportiever en valt vooral op door zijn wielen, de bijzonder aanwezige zwarte kleur, het speciale zadel, de extreem geavanceerde Showa-dempers en een uitzonderlijk remsysteem (met grotere schijven bediend door vierzuigerklauwen). Op een paar gram na duidt de weegschaal 252 kilogram aan. Aan de viercilinder zelf verandert er niets.