Dit jaar ondergaat de Mini Cabriolet ook een complete make-over. Dankzij het nieuwe platform groeit de stadsauto 10 cm. Maar met 3,82 meter blijft de Mini vandaag uiteraard een kleine auto, maar hij breekt wel steeds meer met het origineel. Is dat erg? Nee, want je krijgt er meer veiligheid en ruimte voor in de plaats. Althans, volgens het persbericht…

Snoet

Echte kenners van het merk kunnen deze generatie meteen van de vorige onderscheiden. Maar gewone stervelingen lukt dat niet. Een Mini blijft een Mini, en maar goed ook. Ook al zijn de lichten groter. De geweldig ogende Mini kan je persoonlijkheid weerspiegelen, dankzij een bijzonder groot aantal accessoires, van strepen op de motorkap tot een specifiek dak, via bijpassende spiegelkappen voor de achteruitkijkspiegels.

Binnenin

Ook het interieur draait nog steeds rond “fun”. De Mini pleziert de nostalgici met zijn immense centrale scherm. Maar in tegenstelling tot de vorige generaties bevat dat niet langer de snelheidsmeter, maar het infotainmentscherm. Voor de snelheid moet je gewoon vooruitblikken.

De ergonomie gaat erop vooruit. De bediening voor de elektrische ruiten verhuist van de middenconsole naar de deurpanelen. Om je passagiers, en vooral kinderen, te plezieren, is de verlichting nog steeds bijzonder aanwezig en kan ze naar believen worden aangepast. De afwerking gaat er ook op vooruit, maar beantwoordt niet altijd aan het premium-imago van de auto. We vinden nog steeds bepaalde goedkope plastics terug.

Ruim?

Nee. Mini zegt dat de ruimte voor vier inzittenden erop vooruit gaat, en dat is ook het geval. Maar “in het land der blinden is eenoog koning”: de ruimte is nog steeds te krap voor vier volwassenen om comfortabel te kunnen zitten, zelfs voor middellange afstanden. Voorin is het dan weer royaler.

Het koffervolume gaat er ook op vooruit: Mini geeft 160 tot 215 liter op, afhankelijk van de kappositie. Vooruitgang, maar onvoldoende om twee weken op vakantie te gaan. Een weekend daarentegen… Het achterste deel van de kap kan worden opgeheven voor makkelijkere toegang.

Motor

Onze Cooper D heeft een driecilinder diesel van 1,5 liter. Die kleine motor produceert 116 pk en 270 Nm. Op basis van de specificaties zou je voor een gebrek aan verfijning durven vrezen, maar daar is niets van aan. De motor moet 115 kg extra voortbewegen, maar dat doet hij met relatieve glans en een zo goed mogelijke demping van de dieselklank. Mini geeft een 0-100-tijd op van net geen 10 seconden voor deze versie met manuele zesbak.

Levendig?

De Cooper D is echter geen sportieveling: de motor vertoont wel tekenen van goede wil, maar het chassis mist stijfheid en de achteras is niet zo speels als die van de versie met vast dak. Dat wil niet zeggen dat je niet dynamisch kunt rijden, want de Mini blijft snedig, met een direct maar te gefilterd stuur. Het comfort gaat er ruim op vooruit tegenover de vorige generaties, en de schokdemping is op niveau… zolang je niet voor buitensporige velgen kiest!

Haren in de wind

Maar als deze Mini iets goed kan, is het rijden met de haren in de wind. Zijn kap plooit weg in 18 seconden, en dat kan al rijdend tot 30 km/u. Bovendien is er een tussenstand voor wanneer je niet kunt kiezen. Maar zijn grootste kwaliteit is zijn inzittenden blootstellen aan de elementen. Deze cabriolet verbergt zijn voorste passagiers niet onder een gigantische voorruit. Die van de Mini staat ver genoeg om zijn voorste passagiers van de zon te laten genieten.

Dat betekent wel dat windgeluiden meer aanwezig zijn dan bij andere cabriolets, maar het windscherm vangt veel op, en uiteindelijk ben je één met de natuur. Op die manier toont de Mini al zijn charmes. Jammer dat de zichtbaarheid naar achter grotendeels belemmerd wordt door de opgeplooide kap. De achteruitkijkspiegel binnenin toont niet veel.

Prijs

De Mini Cooper D is niet gratis. Zelfs de instapversie van de Mini diesel kost € 26.280. Voeg enkele opties toe en je komt al snel aan € 35.000. Dat begint op te tellen voor een kleine cabriolet. Aan de pomp is er gelukkig beter nieuws: we haalden een gemiddelde van 5,7 l/100 km. Meer dan in de gesloten versie, maar dakloos rijden is niet optimaal voor de aerodynamica en het extra gewicht helpt ook niet.

Qua uitrusting neemt de Mini Cabriolet uiteraard alles over van zijn gesloten variant, te beginnen met zijn veiligheidsuitrusting (adaptieve snelheidsregelaar, head-updisplay, rijstrookassistentie,…) en het up-to-date multimediasysteem met internetverbinding. Helaas is het grootste deel van de uitrusting optioneel.

Besluit

We winden er geen doekjes om: we hadden veel plezier achter het stuur van deze Mini Cabriolet. We stonden wat sceptisch tegenover deze Cooper D voor we instapten, maar de motor is voldoende gedempt en soepel, zodat we onze mening moesten herzien. Deze geweldig ogende Mini is geweldig speelgoed, dat echter enkele beperkingen met zich meebrengt: het dynamische gedeelte is afgevlakt, en de prijs de hoogte in gegaan.