De MT-09, ondersteund door een Tracer 900 die vooral gekend is om de gebruiksvriendelijkheid voor alledaagse ritten, wordt een pak radicaler. Zijn voorkant, duidelijk geïnspireerd op de MT-10, zet de toon. Net als de kortere achterkant met nummerplaathouder op de monoshock.
Technisch past de koppeling de antidribblefunctie toe waardoor de hendel het een pak makkelijker krijgt en ook dankzij de shifter wordt de toon verder gezet! De nieuwe vork kan bij de compressie en de terugslagbeweging worden afgesteld.
De MT-10 maakt gebruik van een nieuwe shifter en de herziene motormapping zorgt voor nog betere prestaties. Voor de meest veeleisenden heeft Yamaha de extreme MT-10 SP ontwikkeld, met geavanceerde elektronische dempers van Öhlins en een multifunctioneel instrumentenpaneel geïnspireerd op dat van de R1M.
Veel ‘braver’ is de SCR 950, een nakomeling van de XV 950, die het Sport Heritage-gamma van het merk komt versterken. De SCR onderscheidt zich van de XV door het platte en hoger geplaatste zadel, een reservoir geïnspireerd op de vroegere Yamaha’s, een iets hogere uitlaat, speciale banden en bijzonder veel typische ‘scrambler’ details, zoals het brede stuur en het spatbord in staal.