In Japanse steden met meer dan 100.000 inwoners is het strikt verboden om een auto te kopen als je niet over een parkeerplaats beschikt. Of je moet je toevlucht nemen tot een kei car, de categorie van autotootjes korter dan 3,3 meter en met een maximumvermogen van 64 pk. Het verbaast je wellicht niet dat dit een populaire categorie is, waarin Honda deze N-One presenteert, een verwijzing naar de N360 uit 1967.
Is hij niet schattig?
Bekijk de N-One eens goed. Is hij niet leuk, met zijn uitpuilende ogen en hoekige vormen? Jammer dat Honda hem voorbehoudt aan de lokale markt. Vooral omdat klein geen strafkamp hoeft te zijn: Honda biedt zelfs een tweekleurig koetswerk aan. In het interieur verdrinken de passagiers niet tussen allerlei knopjes, maar is het allemaal vrij sober. Een leuk snufje is het navigatiesysteem van je smartphone dat op het scherm van de boordplank wordt getoond.
Veiligheid
Honda zet fors in op de veiligheidsuitrusting met gordijnairbags, een noodsignaal dat de bestuurder aanzet om te remmen als een botsing dreigt (standaard), vertrekhulp op hellingen, ESP en de Pedestrian Injury Mitigation Body die het hoofd en de benen van voetgangers opvangt bij een ongelukkige ontmoeting.
Onder de kap
Zoals de wet bepaalt, is de cilinderinhoud beperkt tot 660 cm³ en het vermogen tot 64 pk. Maar de kleine driecilinder turbo levert volgens de constructeur de prestaties van een traditionele 1.3 benzine. Gekoppeld aan een continu variabele automaat verbruikt de N-One gemiddeld 3,7 l/100 km.