De Transalp werd net geen "Dakar Replica", wat toen héél trendy was, maar met hun enorme reservoirs, de ophanging met een haast eindeloze veerhoogte en met hun vaak watergekoelde mono waren ze toch wat té radicaal. De Transalp nam onder andere het idee van het mooi in de carrosserie overlopende windscherm over, maar was vooral vernieuwend door zijn nieuwe, watergekoelde en erg polyvalente V-twin van 600cc de aanvankelijk 50pk leverde. Voor de rest was de motor vrij klassiek, met een stalen frame, een 21-duims voorwiel, een trommelrem achteraan, een crossstuur en vering met grote veerhoogte. De Transalp kende een enorm succes en Honda aarzelde niet om hem steeds verder te ontwikkelen. Soms discreet, soms vrij uitgesproken zoals de versie uit 2000. Dit millenniummodel viel niet alleen op door de toename van de cilinderinhoud die tot 650cc groeide, maar de lijn werd volledig hertekend, zij het met respect voor de eerstgeborene. Maar ook 2007 luidt een nieuwe en belangrijke stap in, in de familiekroniek van de Transalp.
Verstandige en logische evoluties
De motor groei opnieuw enkele cc's en de cilinderinhoud bedraagt nu precies 680cc, terwijl het vermogen naar 60pk groeit. Het fietsgedeelte evolueert maar weinig. Het frame blijft identiek alsook de klassieke voorvork van 41mm. Het voorwiel krimpt met 2 inches en heeft nu een diameter van 19 duims. De vernieuwingen laten zich vooralop de weegschaal voelen, waar een winst van 20kg tegenover de vorige generatie wordt geboekt. De looks daarentegen veranderen nog meer. Natuurlijk blijven de grote lijnen van de Transalp behouden, maar de carrosserie is scherper, moderner en een stuk agressiever dankzij een stijlvolle koplamp en windscherm. Toch stel je jezelf enkele vragen als bij volledige uitslag het stuur bijna de zijkanten van de motor raakt en zelfs je vingers even plet! Ook het dashboard werd onder handen genomen, met een handige analoge toerenteller, een klokje, de benzinemeter en de trips. Maar al bij al bleef toch het gebruiksgemak van de motor, handelskenmerk van bij de aanvang, helemaal behouden.
Spirit?
De Transalp kon je voor alles inzetten en dat blijft ook nu zo! De motor loopt niet over van kracht, maar doet zijn uiterste best en maakt dat je nooit in moeilijkheid verkeert Het chassis reageert erg gezond en roept je wel ter orde als je wat teveel vraagt. Niets ergs, want eigenlijk is meer een hint om je eraan te herinneren dat u niet aan het stuur zit van één of andere moderne roadster, maar wel van een trail! Idem voor de remmen, die dankzij het ABS doeltreffend en geruststellend werken, terwijl een gecombineerde systeem de voor- en achterrem koppelt. De remmen werken goed en zacht, zonder meer. Aspirant supermotards laten dezemachine beter links liggen! Dankzij een goed gemodelleerd en lichtjes versmald zadel is deze Transalp niet meer voorbehouden voor de grootsten onder ons. We vonden trouwens dat het windscherm maar voor een beperkte bescherming zorgde, zeker ter hoogte van de borst, het hoofd en de schouders. Zouden ze misschien de aankoop van het optionele grote windscherm willen pushen? Anderzijds moeten we tien op tien voor de bescherming van de voeten geven, werkelijk opmerkelijk! Ook pluspunten voor de handgrepen van de passagier, die overgaan in een welkome bagagedrager. En de koplamp met twee H7 gloeilampen verdient evenzeer een "heel goed".
Ja!
Tijdens het rijden verloochent de Transalp zijn afkomst niet, wat betekent dat hij nog steeds een leuke reisgenoot is. De motor herneemt vanaf 2.000 rpm en klimt zonder enige aarzeling verder tot de hogere toernetallen. De 60pk zullen hard moeten werken als je met een duo enbagage de bergen intrekt, maar daar kan je dan, dankzij het 19-duims voorwiel, volop van de uitstekende handelbaarheid van het chassis genieten. De weinig gesofistikeerde ophanging verenigt op een aanvaardbare manier comfort en hardheid. Alles zou dus haast perfect zijn indien we niet op een nukkige versnellingsbak waren gestoten. De harde vergrendeling, zelfs erg hard bij terugschakelen, terwijl we meermaals bij een rood licht haast onmogelijk in neutraal konden schakelen. Ons verplichte testritje door de bebouwde kom veranderde in een echte lijdensweg! Wij veronderstellen dat het een exemplarisch probleem was, zeker als we zien wat het merk gewoonlijk te bieden heeft. We zullen het model dus nog eens opnieuw moeten testen om ervan overtuigd te zijn.
Voor de rest zou de laatste versie van de Transalp alle "aficionados" van het oude model moeten bevredigen. Hij verbetert op de juiste vlakken en behoud tegelijkertijd de spirit van zijn voorouders tvan wintig jaar geleden. De Transalp is beschikbaar vanaf 7.190€ of voor 7.790€ met het optioneel ABS systeem.