De laatste jaren werden we maar zelden verrast en overtuigd door de lijn van een nieuwe motor. Dit is mijn eigen opinie, maar, voor ons, is de VFR een klepper! De Candy Red kleur is hem op het lijf geschreven en het niveau van de afwerking is verbluffend. De lijnen, de overlappingen, deze motor maakt indruk met een uiterst verzorgde afwerking tot in de kleinste details. De proporties zitten goed en hij straalt gewoon klasse uit. Achter het stuur van valt al de Honda knowhow op om een motor zo natuurlijk en intuïtief mogelijk te maken. Alles zit op de juiste plaats, en de zitpositie zorgt voor de nodige steun aan de polsen om een dynamisch rijgedrag toe te laten, maar niet overdreven. Toch een opmerking wat het dashboard betreft, een niet al te origineel model, met een minder verzorgde afwerking dan de rest van de motor.

Stijl

Als we dat dashboard echt onder de loep nemen valt op hoe beperkt het aanbod is. Een uurwerk, twee trips, buitentemperatuur en die nog altijd onbruikbare knopjes om tijdens het rijden van instelling te veranderen, dat is het. Hier heeft Honda nog wat werk! Ons testmodel was uitgerust met in optie bijgeleverde koffers. De koffers zien er knap uit, maar zijn op termijn niet van de beste gebleken op het gebied van hun bruikbaarheid. De contactsleutel krijgt het met de koffersloten ook hard te verduren. We bij de invoerder zelf de reservesleutel gaan halen door onze twijfels over de staat van de originele sleutel. Vanaf de eerste meters vinden we ook hier de ervaring en knowhow van Honda terug. We vallen misschien in de herhaling, maar de wegligging en gebruiksgemak van deze motor is indrukwekkend. De uiterst soepele motor gaat vanaf 1.500 voluit, zelf in hogere versnellingen, zolang het gas met feeling opengedraaid word.

Sportivo-GT

De VFR voelt lichter aan dan hij werkelijk is, zowel in het stadsverkeer, buiten de stilstaande manoeuvres gerekend, als op de weg. De ophanging doet concreet zijn werk en is het comfort van een GT waard, maar de zitpositie zet aan tot meer, sportiever om precies te zijn. Het chassis is feilloos, maar de ophanging in standaard instelling heeft het aan hogere snelheid wel wat moeilijker. Zeker geen spelbreker, maar op dat vlak verwachten we ook geen prestaties als van een CBR! Het aan een ABS gekoppeld remsysteem voldeed ook aan onze verwachtingen, krachtig, evenwichtig en uitstekende feeling. Bij het indrukken van de rempedaal treed de achterrem en twee van de zes zuigers van de voorrem in werking, de handmatige rem staat in voor de andere vier.

De gebreken van zijn kwaliteiten

Een geslaagde dynamische balans dat overeenstemt met de gegronde verwachtingen van klanten die comfort, doeltreffendheid en levendigheid op prijs stellen. In tegenstelling tot andere merken heeft Honda een pak elektronica achterwege gelaten. Geen anti-slipsystemen of moppigs, maar hier heeft de motor de volle aandacht van zijn ontwerper gekregen. Unicam distributie, met oorsprong uit de CRF competitie, onderdelen van de RCV211 uit de MotoGP, elektronische sturing van de gashendel, compacte plaatsing van de vier cilinders, alles werd bedacht met het rijcomfort als rode draad. Hij voldoet in het algemeen aan zijn verwachtingen, maar er zijn toch enkele mankementen. De voor een GT meer dan dynamische zitpositie en wat holle motor bij lagere toerentallen, zet deze motor niet meteen aan om een rustig ritje te maken, ook al maken de dynamische kwaliteiten van het chassis daar een heel aangename ervaring van. Misschien zou, na een grondige test, de automatische versie van dit model ons wel kunnen bedwingen! De VFR kost 14.990 €.