De Honda VFR lag aan de basis van een nieuwe categorie motoren, de sportieve GT. De VFR800 evolueerde met de tijd, was lang alleenheerser op de markt, maar de jaren en de beperkte cilinderinhoud begonnen stilletjes aan hun tol te eisen. De Japanse constructeur viert dit jaar het dertigjarig bestaan van zijn V4 architectuur, en maakt er geen geheim van dat deze motor opnieuw bovenaan het aanbod van het merk terug te vinden zal zijn. Honda liet verstaan dat er een vervanger van de verouderde VFR800 op komst is, en misschien wel een vervanger voor de PanEuropean. Nu krijgen we de bevestig dat er wel degelijk een nieuwe en veelbelovende generatie klaarstaat, op papier althans, met de VFR1200F.
Stijl
De ambitie van Honda was om de sportieve GT look te behouden, en die ambitie lag aan de basis van het concept van het model. De Italiaanse designer, Teofilo Plaza, is verantwoordelijk voor de nieuwe stijl, en heeft optimaal gebruik kunnen maken van de compacte V4 architectuur. Het resultaat is een fijne motor met een laag zadel, wat het voor de rijder gemakkelijk maakt om bij het stilstaan beide voeten aan de grond te zetten. Het geeft het gevoel “in” de motor te zitten in plaats van “op” de motor. Er werd ook werk gemaakt van een nieuwe kuip met twee lagen, een uniek en gebrevetteerd concept van Honda.
Dubbele Kuip
Een dubbele kuip, en dus ook een dubbele functie. Eerst is er de aerodynamische invloed, de lucht wordt tussen de twee kuipen gekanaliseerd en staat in voor een optimale stabiliteit aan hoge snelheden. De tweede functie heeft te maken met de koeling. De manier waarop bij hoge snelheden de lucht gekanaliseerd werd laat toe om de koeling van de motor te optimaliseren en de warme lucht van de V4 ver van de piloot en de passagiers af te drijven. Aan de koplamp in “X” vorm werd duidelijk ook veel aandacht besteed, en de link tussen de kuip en de brandstoftank is uiterst vloeiend. Het afwerkingniveau van deze VFR1200F ziet er in elk geval veelbelovend uit.
Motor
U had het vast al begrepen, maar de motor van deze bolide is er wel degelijk eentje op basis van de V4 architectuur. De V heeft een hoek van 76°, de achterste cilinders staan dicht bij mekaar, de cilinders vooraan staan iets verder uit mekaar. Het resultaat is een fijn en compact design met een uistekende gewichtsverdeling. Deze V4 beschikt over een eervolle 170 pk en een koppel van 129 Nm aan 8750 tr/min, waarvan 90% beschikbaar is vanaf 4000 tr/min. Met een rode zone aan 10000 tr/min mogen we ons dus aan het nodige rijplezier verwachten.
Châssis
Voor het chassis heeft Honda voor klassieke oplossingen gekozen zoals een kader in aluminium, een ophanging achteraan van het Pro-Link type, een voorvork met zwevende remschijven van 320 mm en zes zuigers. Het remsysteem beschikt over de ABS met een systeem dat de voor en achterrem combineert.
Nog een beetje geduld!
Het ziet er naar uit dat de VFR initieel niet op de markt zal komen met een gerobotiseerde versnellingsbak. De eerste modellen zullen uitgerust worden met een klassieke versnellingsbak, en we zullen enkele maanden moeten wachten op de gerobotiseerde versie. Maar deze VFR wordt ongetwijfeld een van de “grand crus” van 2010!