Tien jaar geleden vond je de Insight en de Civic Hybrid nog in de Honda-catalogus, vandaag is er van die twee geen spoor meer te bekennen. Zijn hybride rentree maakte Honda door de grote poort: met de NSX. De conceptcar van de CR-V die de Japanners meenemen naar het salon van Frankfurt, toont twee nieuwigheden: een hybride aandrijflijn en de Europese versie.
Twee elektromotoren
Intelligent Multi-Mode Drive, kortweg i-MMD, is de naam die Honda aan zijn hybride aandrijflijn geeft. Ze bestaat uit een elektrische motor die de CR-V aandrijft, een elektrische motor die de energie voor de aandrijving genereert, en een 2.0 i-VTEC viercilinder benzinemotor die energie levert aan de elektromotor en die de CR-V ook aandrijft.
De CR-V rijdt op die manier volledig elektrisch, op basis van de elektromotor. Er is ook een hybride modus, waarbij de benzinemotor de elektrische generator voedt, die op zijn beurt vermogen levert aan de elektromotor. Ten slotte kan ook de benzinemotor voor de aandrijving zorgen, waarbij de elektromotor als een soort “mild hybrid” ondersteunt bij acceleraties en inhaalmanoeuvres.
Europese versie
Tegelijk geeft Honda mee dat de conceptcar de voorbode is van de Europese versie van de CR-V. Meer informatie willen de Japanners daarover nog niet kwijt. Daarvoor is het nog wachten tot begin volgend jaar.