Van Alaska tot Wyoming is er momenteel geen enkel voertuig met een hogere trendfactor. Hoewel hij pas in de herfst van 2002 op de markt verscheen, kan de HUMMER H2 – de meer beschaafde broer van de originele HUMMER H1 (nog altijd in productie) – al rekenen op een trouwe aanhang in zijn thuisland. Vorig jaar overtuigde de luxe SUV met cultstatus bijna 19.000 Amerikaanse autokopers met zijn superieure terreincapaciteiten, zijn ruime vermogensreserve en zijn herkenbare design. Een succesvolle start dus voor de 4 x 4 die eind 2002 tot ”Truck of the Year” werd uitgeroepen door Detroit News. De H2 komt binnenkort ook naar Europa. Dit jaar maakt de HUMMER H2 de oversteek naar Europa; tot de eerste officiële licentiehouders behoren Passion Auto in Frankrijk, Bergheim Auto Salg in Noorwegen, AB Rindab in Zweden en AAA-Frey in Zwitserland. De onderhandelingen in Duitsland, IJsland, Italië en Groot-Brittannië zijn ondertussen bijna afgerond. Een krachtige 6,0-liter V8 motor met 235 kW/316 pk vermogen en een maximumkoppel van 490 Nm bezorgt deze imposante off-roader (lengte x breedte x hoogte = 4820 x 2063 x 1977 mm) prestatiecijfers die ontzag inboezemen. Zo sprint de 2909 kg zware H2 in minder dan 10 seconden van 0 tot 100 km/u en biedt hij een maximale aanhangwagencapaciteit van meer dan 3,1 ton. Op het terrein haalt de HUMMER H2 niet alleen voordeel uit zijn ruime krachtreserves (maximale stijgingscapaciteit 60%) en zijn grote spoorbreedte (zijdelings hellingspercentage 40%), maar ook uit zijn verfijnde permanente vierwielaandrijving, zijn korte overhangen en zijn grote grondspeling (255 mm), die met de als optie verkrijgbare luchtvering nog eens verhoogd kan worden tot 267 mm. Naast sperdifferentiëlen en een transferbak voor terreinversnellingen biedt de speciale aandrijflijn nog een nieuw kenmerk: voor het rijden door grind of in de woestijn, kan de bestuurder meer wielslip programmeren met behulp van een schakelaar die het vooruitstrevende gecombineerde ABS- en tractiecontrolesysteem van Bosch aanstuurt. De uitstekende prestaties van de H2, die zich richt op het snel groeiende segment van de luxe terreinvoertuigen, gaan gepaard met een zeer geslaagd interieur; het biedt opvallend veel beenruimte en ruim voldoende plaats voor vijf personen. Als optie kan een zesde zetel geïnstalleerd worden in de grote laadruimte (maximumcapaciteit 2.452 liter). Het zeer volledige instrumentenpaneel deelt het verfijnde, maar robuuste design van het koetswerk, terwijl de uitrusting feitelijk niets te wensen overlaat. Michael C. DiGiovanni, General Manager bij HUMMER, merkt op: "Voor ons is de H2 een auto die voor veel mensen onweerstaanbaar zal zijn. De eerste boodschap is: deze auto is niet makkelijk te stoppen. En hij vervult deze belofte met zijn meesterlijke techniek – niet zomaar een sterke terreinwagen, maar ook een auto die de veiligheids- en comfortnormen van zijn klasse bezit op verharde wegen."