Nieuwe bazen, nieuwe wetten. Dat geldt ook voor Husqvarna dat van de BMW- naar de KTM-stal verhuisde. Die wissel van eigenaar laat zich nu ook zien in het gamma, want bij Husqvarna hebben ze niet stil gezeten.
De Nuda die was uitgerust met een BMW-blok verdwijnt van het toneel en in de plaats daarvan verschijnt de 701 Supermoto, een model dat ons hard aan ene KTM Duke doet denken.
Het cross- en endurogamma hebben snel voet aan de grond gevonden, maar Husqvarna werkt nu eerst aan het veroveren van zijn plaats op de openbare weg. Vandaar dus de 701. De 401 modellen zijn op dit moment niet meer dan prototypes.
Met een drooggewicht van 145 kg, 67 pk en 68 Nm zet de Supermoto meteen de toon en het design sluit aan bij de erg typerende Husqvarna-traditie. Er zullen drie mappings voor de motor zijn en een antislipsysteem zal van de partij zijn. Aan rijplezier zal het alvast niet ontbreken.
De 401 trekt veeleer de vintage-kaart en neemt ons mee naar de tijd van “On Any Given Sunday”, de cultfilm met Steve McQueen.
Die gouden tijd laat zich samenvatten in twee woorden: vrijheid en eenvoud. Compact, wendbaar en puur: de 401 gaat terug naar de essentie. En hij doet dat in twee gedaantes. De zwarte Svartpilen die in ware scrambler-stijl de kaart van de vrijheid trekt en de Vitpilen die veeleer de café racer toer op gaat. Beide modellen hebben dezelfde basis: een eencilinder in een minimalistisch chassis.
Modellen zoals de 401 zullen, net zoals de Scrambler van Ducati, met open armen worden onthaald.