Op de snelweg op de middelste rijstrook blijven hangen is een van de grootste frustratiebronnen van automobilisten. Dat wees een onderzoek van VIAS uit in 2017 en werd bevestigd door een onderzoek van Touring vorig jaar. Middenvakrijders worden voortaan even streng beboet als chauffeurs die rechts inhalen. Concreet levert dat een boete op van 116 euro bij een onmiddellijke inning en van 160 euro bij een minnelijke schikking.
Niet bewust
Heel wat chauffeurs rijden bewust op het middenvak, maar volgens Hyundai doet een groot deel het ook onbewust. De Koreanen willen hun auto’s dan ook voorzien van een “Right Lane Assist”, een systeem dat chauffeurs aanspoort rechts te rijden zodra dat kan. Een geluidssignaal en trillingen in het stuur moeten de chauffeur erop attent maken dat hij niet langer op het middenvak mag blijven hangen.
Ioniq
De rijhulp wordt geleidelijk aangeboden op alle toekomstige Hyundai-modellen, te beginnen bij de gefacelifte Ioniq die in de herfst verschijnt. En als je dit nieuwsbericht niet gelooft, maakt Hyundai je vandaag op 1 april vast nog wel iets anders wijs…