Tot op hedden gebruikten de meeste hybride modellen als brandstofmotor een op benzine (Toyota, Honda, …), in sommige gevallen, voor prototypes, dieselmotoren (Peugeot, BMW, …), er bleef dus nog een soort brandstof over, LPG! Hyundai gaat als eerste die uitdaging aan door de Elantra LPI Hybrid Electric Vehicule op de markt te brengen. Een mondvol, maar de technologie loont de moeite …
Hybride, LPG, CVT
Met behulp van de « Liquefied Petroleum Injection » (LPI) van
Duurder, maar zuiniger en ecologisch
Uiteraard is dit geen goedkope technologie. De Li-Poly batterijen voor de elektrische motor zijn een zware investering. Hyundai heeft wel al uitgerekend dat die investering in twee jaar tijd terug gewonnen kan worden. Het gemiddeld verbruik kennen we nog niet, maar we weten wel al dat deze Elantra slechts 103 gr. CO2 zal uitstoten per kilometer en 90% minder gassen tegenover een vergelijkbare benzinemotor.
Lithium-Polymere batterijen
Hyundai is de eerste constructeur die van dit soort batterijen gebruik gaat maken. Volgens Hyundai hebben deze batterijen doorslaggevende voordelen tegenover de Lithium-Ion batterijen. Ze beschikken over een grote energiedensiteit, kosten minder om te maken, bieden een betere schokweerstand en verdragen meer laadbeurten alvorens hun capaciteit vermindert.
Eerst Korea …
De verkoop van de Elantra LPI HEV blijft om te beginnen beperkt tot de lokale markt. Het is wel niet uitgesloten dat de LPI Hybride later ook uitgevoerd zal worden naar landen waar een degelijke LPG infrastructuur aanwezig is.