Dit zal een van de meest verwachtte auto’s worden voor het autosalon van Parijs. De Golf is aan de zesde generatie toe, en sinds de Golf op de markt kwam werden er al meer dan 26 miljoen exemplaren van verkocht. Het ziet er in elk geval naar uit dat ze het bij Volkswagen klassiek gehouden hebben. Het voorsteven heeft iets weg van de Scirocco, de achterlichten van de Touareg en zijn profiel lijkt uiteindelijk fel op het huidige model. Het blijkt in elk geval geen esthetische revolutie te zijn. Zijn ze misschien iets te braaf geweest? Dat heeft wel als voordeel dat ze recente klanten niet de stuipen op het lijf gaan jagen …

Een technologisch compleet geheel

In tegenstelling tot het esthetische, zit er onder het koetswerk van deze Golf technologieën van de beste makelij! Voor de allereerste keer gaat een Golf gebruik maken van het adaptieve chassis, de DD, evenals de ACC, een antikrach radar. De ESP werd herzien en het aantal airbags is opgelopen tot zeven. Volgens de constructeur is ook het comfort er beduidend op vooruit gegaan met, onder andere, een geluidsisolatie van het hoogste niveau. Geruststellend nieuws wie de tractorgeluiden van hun TDI een beetje beu aan het worden waren …

Propere en doeltreffende motoren

Alle motoren voldoen nu al aan de strenge Euro 5 normen. Wat de dieselmotoren betreft zijn er vermogens beschikbaar van 90 tot 170 pk. Alle motoren worden nu ook uitgerust met een common rail injectie en een roetfilter. Bij de lancering van het nieuwe model zullen er twee 2.0 TDI motoren beschikbaar zijn van respectievelijk 110 en 140 pk. Volkswagen kondigt een gemiddeld verbruik aan van 4.5 liter en een CO2 uitstoot van 119 gr/km voor de versie met 110 pk. Voor de versie met 140 pk is dat een gemiddeld verbruik van 4.9 liter en een uitstoot van 129 gr/km. Dat maakt duidelijk dat Volkswagen er werk heeft van gemaakt om de zuinigheid te optimaliseren.

Er komen ook vier benzinemotoren, met vermogens van 80, 102, 122 en 160 pk. De 122 en 166 pk versies worden uit de 1.4 TSI gehaald. Ook hier blijft het verbruik heel beperkt met waardes van 6.4 liter voor de 80 pk, 6.2 liter (!) voor de versie met 122 pk en 6.3 liter (!!) voor de versie met 160 pk.

DSG versnellingsbak

Buiten de instapmodellen kunnen alle motoren, diesel en benzine, aan de DSG versnellingsbak gekoppeld worden met 6 of 7 versnellingen. Dit is een bijkomende manier om het verbruik gevoelig te doen dalen. Het meest frappante voorbeeld komt van de 1.4 TSI van 160 pk met een DSG van 7 versnellingen, een model dat de 2.0 FSI van 150 pk Tiptronic vervangt. In dit geval daalt het verbruik van 8.3 liter voor 100 km tot … 6 liter / 100 km ! Dat is een daling met maar liefst 28% !