Volwassen trekken
Zoals bij een echte facelift wordt het gezicht van de i10 wat strakker getrokken om er jonger uit te zien. Het front werd grondig herwerkt zodat de i10 meer weg heeft van de andere strijders van het Hyundai-leger. Achteraan werden de bumper en de lichtblokken aangepast. Dat maakt er uiteraard geen volledig andere auto van, maar je hoeft ook niet met een vergrootglas te kijken om de verschillen te zien.
Seoel by night
Wanneer je 's nachts rijdt, baadt het instrumentenbord in een discosfeer. De blauwe verlichting geeft je spontaan zin in nachtelijke uitstapjes. Behalve dit fantasietje, hertekende Hyundai het gehele instrumentenbord en werd het interieur opgevrolijkt met enkele chroomaccenten. De versnellingspook werd ingeplant op een soort eiland voor de boordplank, zoals bij een monovolume.
Koffer
Klein vanbuiten, maar ruim vanbinnen: deze kleine Zuid-Koreaan beschikt over veel ruimte en je hoeft je niet in twee te plooien om achterin te zitten, verre van zelfs. De koffer is het sterke punt van deze kleine spruit: 225 liter of zelfs 925 liter met neergeklapte achterbank. Wie doet beter? In ieder geval niemand in deze categorie...
Ook de afwerkingskwaliteit is een meevaller. De materialen zijn weliswaar hard (wat in deze klasse niet uitzonderlijk is), maar de assemblage en de presentatie zijn meer dan behoorlijk. Zelfs bij zijn kleine modellen doet Hyundai geen toegevingen op de kwaliteit en heeft het geen lessen meer te krijgen van de Europese concurrentie.
Pittig
De nieuwe motor heeft maar drie cilinders en een kleine cilinderinhoud van 1 liter. Hij blinkt uit in kracht. Zijn 69 paarden maken hem even sterk als de andere benzinemotor (de 1.1 viercilinder), die eigenlijk geen bestaansreden meer heeft. De viercilinder werd nochtans herzien om aan een viertrapsautomaat gekoppeld te kunnen worden, maar de kleine driecilinder is de betere keuze. Hij mag dan een ecolabel dragen, hij is erg krachtig, klimt gewillig in de toeren en verspreidt een schor geluid, typisch voor een driecilinder. We houden er wel van, zeker omdat het motortje gekoppeld wordt aan een manuele vijfversnellingsbak die zich vlot en gemakkelijk laat bedienen. Het bewijs dat je niet noodzakelijk meer dan 100.000 euro moet uitgeven om plezier te beleven achter het stuur.
De kleine i10 BlueDrive verbruikt 4,2 l/100 km en stoot 99 g CO2/km uit. De overheidspremie van vijftien procent is dus voor jou.
Prijzen
9.799 euro, dat is de basisprijs waarvan je nog eens vijftien procent premie mag aftrekken. In tegenstelling tot de meeste Hyundai's, die een garantie van vijf jaar uitspelen, is de i10 maar drie jaar gedekt, maar wel nog altijd zonder kilometerbeperking. De garantie wordt aangevuld met pechbijstand in heel Europa gedurende drie jaar. Er zijn twee afwerkingsniveaus beschikbaar, Comfort en Lounge. De eerste kun je bovendien uitrusten met het zogeheten Facility Pack, dat manuele klimaatregeling, afstandsbediening van de centrale vergrendeling, elektrische ruiten vooraan, make-upspiegeltjes en enkele chroomaccenten toevoegt. Het pakket kost maar 1.200 euro en is ongetwijfeld het aantrekkelijkste aanbod.