Hyundai’s zaken gaan goed
Terwijl de Belgische markt 15 procent naar beneden is gedoken, gaat het Koreaanse Hyundai 7 procent vooruit. De constructeur lanceert het ene model na het andere. De laatste kleine nieuwigheid is de facelift van de i20. Die auto wordt gepositioneerd in een zeer belangrijk segment van 120.000 tot 130.000 auto’s per jaar. Zelfs al nemen de bedrijfsvloten maar een kwart voor hun rekening, bedrijven (en bijgevolg de CO2-uitstoot) zijn zeer belangrijk voor Hyundai.
Markt die evolueert
Het segment werd lang gedomineerd door de diesels, maar het einde van de ecopremies verandert dat vandaag. De benzinemotoren keren sterk terug en grijpen 58 procent van de verkoop. Qua koetswerk verkiezen de Belgen de versie met vijf deuren, die minder sportief oogt maar praktischer is in dagelijks gebruik.
Ontwerptaal
Fluidic sculpture is Hyundai’s mysterieuze omschrijving van de designtaal. Die resulteert hier in een hertekende voorkant met een nieuwe grille, motorkap en bumper en hertekende luchtinlaten. Achteraan zien we een andere bumper en hertekende lichtblokken. In het interieur werkte Hyundai aan de kwaliteit van de materialen.
Goed nieuws onder de motorkap
Zoals aangekondigd schuilt de echte nieuwigheid van deze facelift onder de motorkap van de BlueDrive-versie. Het gaat om de 1.1 CRDi, een motor die al gebruikt wordt in enkele Kia’s. Deze driecilinder turbodiesel levert 75 paarden en wordt gekoppeld aan een zesversnellingsbak, alstublieft!
De rest van het gamma werd vereenvoudigd en verbeterd. Blijven op het programma staan: de 1.4 diesel met 90 pk en 108 g CO2/km en de 1.25 benzine met 85 pk (7 pk meer) en 114 g CO2/km. Aan de top van het gamma staat de 1.4 benzine met 100 pk, die eventueel gecombineerd kan worden met een automatische versnellingsbak met maar vier verzetten.
Grappig
Voor deze eerste testrit wacht ons een stedelijk parcours. De i20 BlueDrive onthult er zijn ware mogelijkheden: zijn kleine motor volstaat ruimschoots en (nog beter) levert behoorlijk wat rijplezier. Het typische geroffel van een driecilinder wordt goed gedempt en het motortje laat geen gelegenheid onbenut om de rode zone op te zoeken. Dit vinnige en leuke motortje past uitstekend bij de zesversnellingsbak. Klein maar boordevol temperament, deze 1.1 CRDi.
Terwijl we houden van de zachte besturing en bediening in het algemeen, hekelen we de harde schokdemping. Kleine oneffenheden worden zonder veel gedoe weggewerkt, maar sporen en andere fantasietjes van ons wegennet worden droog aan het lichaam doorgegeven.
Veilig en ruim
Met een lengte van bijna vier meter verbaast de i20 door zijn interieurruimte en de capaciteit van zijn koffer. Het enige verwijt is dat de vloer niet vlak is met neergeklapte achterbank. De passagiers mogen gerust zijn dankzij zes airbags en ESP, uitrusting die standaard is op alle versies.
Prijzen
De prijzen starten bij 12.099 euro voor de 1.2 STC (driedeurs) in de Comfort-afwerking, maar voor een vijfdeurs BlueDrive (1.1 CRDi) moet je ongeveer 2.900 euro toevoegen. En we raden je ook het Facility Pack aan, wat de factuur opdrijft tot 16.199 euro. Een aanzienlijke prijs, maar je beschikt dan wel over manuele airco (met gekoeld handschoenkastje), centrale vergrendeling en elektrische zijspiegels.
We stippen tot slot aan dat er ook een versie van de 1.1 CRDi beschikbaar is zonder BlueDrive-aanpassingen (andere verhoudingen versnellingsbak, specifieke banden, start-stop ISG en schakelindicator), die de factuur 500 euro verlicht maar de CO2-uitstoot verhoogt tot 99 g/km. Ongeacht de versie geeft Hyundai vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking.