De elektrische Toyota iQ is klaar voor serieproductie, maar in Europa zul je hem nooit tegenkomen op de weg. Toyota denkt dat de klant én de infrastructuur er nog niet klaar voor is en gaat de volgende jaren voluit voor hybrides.

“Marktonderzoek heeft uitgewezen dat de klanten nog niet bereid zijn om een compromis te sluiten, bijvoorbeeld wat het rijberiek en de prijs betreft. Bovendien is de laadinfrastructuur die de overheid beloofd had, er niet gekomen“, zo verklaart Toyota-woordvoerder Koen Dekoning de beslissing om de nieuwe iQ EV niet in Europa te lanceren.

100 exemplaren

Nochtans is de iQ EV volledig ontwikkeld en klaar voor productie. In december start een beperkte serieproductie van honderd exemplaren per jaar voor Japan en de Verenigde Staten. Ook daar kunnen klanten het elektrische stadsautootje niet zomaar bestellen, hij maakt deel uit van een leaseprogramma voor bedrijven.

Op papier lijkt de iQ EV geschikt voor dagelijks gebruik in een stedelijke omgeving, met een rijbereik van 85 km. Omdat een uitlaatlijn niet nodig is, konden de ingenieurs de lithium-ionbatterij inbouwen onder de vloer en toch vier zitplaatsen behouden in het interieur. Het meergewicht van de batterij wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een koetswerk van staal met hoge weerstand, waardoor de iQ EV uiteindelijk slechts 125 kg extra op de weegschaal zet. Zowel de buitenkant als het interieur werd aangepast volgens een zwart-witthema.

Focus op hybrides

Toyota heeft dus bescheiden verwachtingen voor de elektrische auto, maar zeker niet voor zijn hybrides. Het schat dit jaar gemakkelijk meer dan één miljoen hybrides te verkopen wereldwijd. Ondanks de toegenomen concurrentie denkt het Japanse merk eenzelfde aantal per jaar te kunnen produceren in de periode 2013-2015. Een programma met 21 nieuwe hybride tegen eind 2015 moet hiervoor zorgen.

“We geloven dat de plug-inhybride voor de meeste klanten een betere oplossing is dan een puur elektrische auto op korte en middellange termijn en daarop concentreren we onze commerciële activiteiten”, luidt het.

Toyota heeft zonet een plug-inhybride op basis van de Prius gelanceerd. Door de hoge meerprijs tegenover de gewone Prius (8.600 euro extra) hanteert de Belgische importeur echter een zeer voorzichtige verkoopprognose van 200 exemplaren per jaar.