STC
Of SporTy Compact. Hyundai wil de i20 duidelijk de bengel van de hele bende laten worden. Toch is er buiten het wegvallen van 2 deuren weinig of niets verandert tegenover de 5-deurs. Alle motoren worden integraal overgenomen, terwijl de 1.2 Kappa (benzine) aan het gamma wordt toegevoegd.
Complete uitrusting
Als er één punt is waar de i20 als referentie van het segment mag gelden, dan is dit wel op het niveau van de serie-uitrusting. Buiten een moderne radio met MP3 behoren ook ESP en zes airbags tot de standaarduitrusting ! In dit segment is dit werkelijk uniek. Bovendien wist de i20 ook nog eens vijf sterren bij de EuroNCAP-testen weg te kapen.
Diesel
Tijdens de presentatie konden wij de hand op de sleutels van de dieselversie leggen. De 1.4 l grote motor produceert 90 pk en versluist via een manuele vijfbal aan 1750 toeren 220 Nm naar de voorwielen. Onder dit regime voelt de motor wat mak aan, maar eens op toeren stuwt hij de i20 behoorlijk dynamisch vooruit. Een 1600 lijkt dus niet echt onmisbaar te zijn.
Benzine
Als we met de benzineversies onderweg zijn, wordt het gauw duidelijk dat de nieuwe 1.2 Kappa ons het meest rijplezier bezorgt. Ondanks dat het om de instapmotor gaat, komt hij krachtig en levendig voor de dag. Op alle regimes toont hij zich zelfs aangenamer als de grotere motoren. Vooral in de middenregimes toont de motor zijn kwaliteiten. Met 78 pk bij 6000 toeren en 119 Nm bij 4000omw is dit een sprankelend frisse motor.
Homogeen en zonder gebreken
Een goede wegligging, correct interieur, goed bestudeerde prijzen en een complete uitrusting: op de i20 valt er erg weinig aan te merken. Misschien vinden sommigen de stoelen wat hard, is de ophanging soms ietsje springerig of is de geluiddemping niet 100%. Maar met 5 jaar garantie bij een ongelimiteerde kilometerstand, kijken toch heel wat Europese constructeurs bezorgd over de schouder ! Dankzij een recente prijsdaling kan je al een Hyundai i20 bestellen voor minder dan 10.000 € !