Het koetswerk van de i30 is langer, breder en lager en heeft sportieve lijnen die overeenstemmen met de Europese standaarden. De kont herinnert aan de heupen van Julia (lees: de Alfa Romeo Giulietta). Hyundai dompelt ons al een tweetal jaar onder in zijn filosofie fluidic sculpture die bestaat uit “vloeiende lijnen, geïnspireerd door de natuur en moderne architectuur, om de Hyundai-voertuigen altijd een driedimensionaal karakter te geven dat niemand onverschillig laat”, zo staat in het persdossier.

De proza gaat verder door te wijzen op de atletische allures, de zelfverzekerde uitstraling en de dynamische proporties. Zonder dat we het enthousiasme van het persdossier delen, moeten we erkennen dat de i30 geen slecht figuur slaat tegenover zijn concurrenten. De aanzienlijk verbrede sporen (plus 17 mm vooraan en 24 mm achteraan) geven hem een sportief en pittig voorkomen, in tegenstelling tot het hexagonale radiatorrooster, typisch voor het merk, dat eerder banaal oogt. Nog een geluk dat Hyundai Belux de verchroomde grille met valse luchtinlaten achterwege heeft gelaten.

Cocon

In het interieur groeide de ruimte met enkele centimeters of millimeters, afhankelijk van wat je precies meet. Het is uitnodigend en helder, zeker met het schuifdak in glas. Het koffervolume stijgt met 11 procent tot 378 liter, het handschoenvak is 47 procent groter (8,5 liter) en in de deuren kun je voortaan flessen kwijt van anderhalve (vooraan) of driekwart liter (achteraan). Uitzonderlijke zorg werd besteed aan de geluiddemping, met motorsteunen die trillingen tegengaan, holle transmissieassen, stevigere koetswerkverbindingspunten, meer schuimvulling in de A-stijlen en zorgvuldig ontworpen handgrepen op de deuren. Ook de uitrusting kreeg veel aandacht, een domein waarin we van dit merk toch heel wat gewoon zijn.

Rijkelijke uitrusting

We onthouden onder meer: handenvrije toegang, een elektrische bestuurderszetel, verwarmde zetels, een snelheidsregelaar en –begrenzer, een gps met aanraakscherm, een regelbaar stuurwiel, een boordcomputer, elektrische ruiten, centrale vergrendeling, een radio-cdspeler met iPod-verbinding, een centrale armsteun, het Flex Steer-systeem waarmee de sterkte van de stuurbekrachtiging varieert, manuele of automatische klimaatregeling, dynamische xenonkoplampen, parkeersensoren, een achteruitrijcamera (slim verborgen achter het logo op de achterklep en dus beschermd tegen vuil), regen- en lichtsensoren, een lederen interieur en een panoramisch schuifdak. Uiteraard is dat niet allemaal standaard, maar verdeeld tussen de optielijst en de drie afwerkingsniveaus die in België beschikbaar zijn (Comfort, Lounge en Style).

De actieve en passieve veiligheidsuitrusting van de i30 omvat de onvermijdelijke zaken zoals ABS, ESP, VSM (voertuigstabiliteitssysteem), BAS (noodremhulp), HAC (vertrekhulp op hellingen) en zes (of zeven) airbags. De eerste test in de buurt van Sevilla liet ons kennismaken met een aangename, gemakkelijke en stille auto.

Juiste keuze?

De motoreigenschappen blijven binnen de normen. Niet opmerkelijk, maar zonder grote gebreken. We konden de gunstige verbruikcijfers die de constructeur aankondigt niet meten, maar de officiële cijfers geven een idee van het resultaat dat bereikt werd met de Blue Drive-technologie, die bestaat uit een start-stopfunctie, banden met lage rolweerstand en een schakelindicator om de bestuurder te helpen. Resultaat: 97 g CO2/km voor de 1.6 CRDi met 110 pk.

Van de zes motoren heeft Hyundai Belux er momenteel vier overgehouden. Het aanbod begint met de 1.4i benzine (100 pk) gekoppeld aan een manuele zesbak. Dan volgt de 1.6 GDi (135 pk) met manuele of automatische zesbak. Het dieselgamma begint met de 1.4 CRDi (90 pk) met zesbak. We vragen ons af wie deze versie zal kiezen, want voor ongeveer 500 euro meer beschik je over de 1.6 CRDi met 110 pk (beschikbaar met manuele of automatische zesbak), die in manuele uitvoering maar 97 g CO2/km uitstoot, terwijl de 1.4 CRDi niet beter doet dan 105 g/km.

Keuze van het verstand

De motoren worden helaas, zoals in de meeste huidige wagens, verstikt door de veel te lange overbrengingsverhoudingen. Die keuze is ingegeven door de homologatienormen en de zoektocht naar de laagste uitstootcijfers. Des te beter voor onze planeet, maar jammer voor het rijplezier. De i30 geeft het beste van zichzelf zonder het woon-werktraject af te leggen als een rallyspecial. De huidige context leent zich daar niet meer toe en de klanten verwachten het niet meer.

De eigenaar van de nieuwe i30 mag zichzelf feliciteren met zijn keuze: hij rijdt met een auto die even goed is als de Europese gevestigde waarden. Zorgvuldig afgewerkt, mooi getekend, rijkelijker uitgerust voor een lagere prijs, fiscaal aantrekkelijk en met bovendien de gemoedsrust van vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking: de i30 is een uniek aanbod dat heel wat veelrijders zal verleiden.