Hyundai heeft de eerste afbeeldingen en informatie van de i40 vrijgegeven. Het gloednieuwe model wordt eerst als break voorgesteld en werd ontworpen met de Europese fleetmarkt in het achterhoofd. De CO2-uitstoot is voorbeeldig.

Waarom een break?

De reden waarom Hyundai de i40 eerst voorstelt als break lijkt op het eerste gezicht vreemd, maar houdt bij nader inzien toch steek. Eenvoudig gezegd komt het erop neer dat op onze markten een break meer in de smaak valt dan een berline.

De Koreanen gaan niet tegen de stroom in en presenteren op het salon van Genève eerst de break. Liefhebbers van berlines hoeven echter niet te wanhopen: eind 2011 vervolledigt de berline het gamma. De 4,77 m lange en 1,81 m brede i40 break heeft een wielbasis van 2,77 m. Volgens Hyundai is de i40 één van de ruimste modellen in zijn segment.

CO2-record

Om de fleetklanten te verleiden, die door de fiscale aftrekbaarheid zeer gevoelig zijn voor de CO2-uitstoot, pakt Hyundai zwaar uit met een CO2-uitstoot van 113g/km. Dat is zelfs beter dan de nieuwe Volkswagen Passat Variant BlueMotion die 116 g/km uitstoot.

Hyundai benadrukt dat de i40 volledig werd ontworpen volgens Europese criteria, inbegrepen het nieuwe platform. Technisch gezien heeft de i40 enkele overeenkomsten met de Amerikaanse Sonata, maar het design en het karakter van beide auto’s verschilt sterk. Een hele geruststelling.

Motoren

Bij de benzinemotoren biedt Hyundai de 1.6 en 2.0 GDI met directe injectie aan. Maar het is de 1.7 CRDI die voor de grote volumes moet zorgen. Hij komt er in verschillende vermogensversies, waaronder een variant met 115 pk.