Hoe werkt het?
Heel eenvoudig, om eerlijk te zijn. Wanneer waterstof in contact komt met zuurstof in de lucht, ontstaat een chemische reactie die elektriciteit oplevert. Die wordt gebruikt om de wielen te bewegen.
De voordelen zijn navenant: de uitstoot blijft beperkt tot enkele wolkjes waterdamp en waterstof is in nagenoeg onuitputtelijke hoeveelheden beschikbaar.
De grote voordelen
Behalve de nuluitstoot en een bijna onbeperkte beschikbaarheid, biedt waterstof bijna hetzelfde gebruiksgemak als een klassieke verbrandingsmotor. In tegenstelling tot louter elektrische wagens is de autonomie comfortabel en vul je de waterstoftank in een vijftal minuten. In de Hyundai ix35 FCEV bedraagt de autonomie ongeveer 650 km. Dat is al de moeite!
Waterstof, concurrent voor elektrische auto’s?
Neen., de meeste constructeurs zien waterstof niet als alternatief voor 100 procent elektrische wagens maar eerder als een bijkomende energiebron. Bij de huidige stand van zaken, kunnen de elektrische wagens alleen in de stad of op kleine afstanden gebruikt worden. Wagens met een brandstofcel kunnen daarentegen langere afstanden rijden, zonder compromis. En zonder het stroomnet te overbelasten.
Veiligheid
Waterstof is geurloos, kleurloos en niet-corrosief maar licht ontvlambaar en vluchtig. Dat vereist een aantal voorzorgsmaatregelen bij gebruik, maar volgens specialisten is het niet gevaarlijker dan de brandstoffen die we nu gebruiken.
Om je gerust te stellen, moeten we vermelden dat waterstof slechts een lage dichtheid heeft. Dat maakt het zeer licht en voorkomt een dat de waterstof met lucht gemengd wordt. De kans dat de concentratie voldoende hoog is om een explosie te veroorzaken, is klein.
Tot slot merken we op dat Hyundai veel crashtests heeft uitgevoerd met de ix35 FCEV, met positieve resultaten. Uiteraard ging extra aandacht naar de waterstoftank.
Technische details
Met een vermogen van 100 kW (of 136 pk) en vooral een koppel van 300 Nm hoeft de ix35 FCEV niet beschaamd te zijn om zijn prestaties. Bovendien zijn die waarden meteen beschikbaar, zodra je vertrekt. De topsnelheid bedraagt 160 km/u, 0 tot 100 km/u duurt 14 seconden en de autonomie bedraagt 650 km. Het verbruik wordt geschat op 3,3 l/100 km. De tank kan 5,6 kg waterstof opslaan onder een druk van 700 bar. Hyundai heeft vertrouwen en stelt dat de brandstofcel werkt tot -25 °C.
Merk wel op dat we ons nog in de beginfase van deze energievorm bevinden. Er is dus nog veel speelruimte om vooruitgang te boeken.
Hoe is het weggedrag?
De brandstofcel zet tijdens het rijden aan tot een ontspannen rijstijl, met een vermogen dat direct beschikbaar is en een totale werkingsstilte. Het koppel veegt alle obstakels weg met een duw die lijkt op een vliegtuig dat opstijgt, maar dan zonder het geluid van de motoren. Een versnellingsbak ontbreekt, waardoor de acceleratie niet onderbroken wordt en hij rijdt heel zacht. Zoals een elektrische wagen dus? Ja, maar dan op een niveau hoger.
Zijn we overtuigd? Absoluut! Je moet alleen afscheid nemen van de sportieve sensaties en de unieke werking van een verbrandingsmotor, zijn geluid en het klimmen in de toeren. Maar dat is een discours van oude dinosaurussen, zullen sommigen vinden.
Prijs en commercialisatie
Zoals de zaken er nu voor staan, moet je rekenen op 100.000 dollar om eigenaar te worden van deze Hyundai ix35 FCEV. Zelfs omgezet in euro blijft dat een enorm bedrag. Net als bij de elektrische auto’s staan we nog maar aan het begin en moeten de ontwikkelingskosten nog afgeschreven worden. De prijs zal sterk afhangen van de vraag en het aantal geproduceerde wagens.
Hyundai kondigt een commercialisatie aan tegen 2015. Dat is bijna morgen! Er rest wel één, groot probleem: waterstoftankstations bestaan er niet in België. Het is hoog tijd dat de wetgever zich over deze kwestie buigt, want het lijdt weinig twijfel dat waterstof minstens enkele van onze toekomstige auto’s zal aandrijven. Kijk maar hoeveel merken er al mee bezig zijn. De prijs aan de pomp zal vooral afhangen van de accijnzen op waterstof, want momenteel is dit goedje beschikbaar voor een habbekrats.