Om de oliecrisis draaglijker te maken heeft Hyundai een nieuwe motor ontwikkeld. Het gaat om een kleine benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.25 liter. De nieuwe motor zal gebruikt worden voor de Hyundai i10 en i20.

5 liter en 119 gr/km CO2 !

Om zo’n lage waardes te halen heeft Hyundai intensief gebruik gemaakt van innoverende technologieën om wrijvingen en het gewicht te minimaliseren. Het motorblok bestaat uit aluminium en weegt amper 84.2 kg, de lichtste uit zijn categorie.

78 pk !

Of toch bijna ! Het zijn er 77,8 aan 6.000 tr/min om precies te zijn. Wat het koppel betreft is hij goed voor 12 kg/m aan 4.000 tr/min. Deze kleine 1.25 blijkt bijzonder op zijn gemak te zijn bij toerentallen tussen 3.000 en 4.500 tr/min. Uiteraard mag hij beroep doen op de beste en modernste technieken zoals een dubbele nokkenas dat de 16 kleppen sturen en bijhorende injectie.