Groot succes
Terwijl onze markt de compactere ix35 verkiest, is ook de Santa Fe erg populair. In twee generaties werden 2.560.000 exemplaren verkocht wereldwijd, waarvan 350.000 in Europa. De Santa Fe is uitgegroeid tot een ster in het gamma van Hyundai. De constructeur mag zich dus niet missen bij de generatiewissel.
Meer voor de weg
Beschouw de Santa Fe niet als een terreinwagen die louter in de modder of op moeilijke wegen tot zijn recht komt. Vooral deze nieuwe generatie, die zowel voor- als vierwielaandrijving aanbiedt. Zijn doel ligt eerder op de gewone wegen, wat blijkt uit de allures die dynamischer zijn dan ooit en het interieur dat ingericht is als een monovolume. De afmetingen blijven redelijk. De nieuwe Santa Fe is 4,69 meter lang, amper drie centimeter meer dan de vorige generatie.
Radicale verandering
Qua stijl begint Hyundai helemaal opnieuw. De stijl van de Santa Fe is geënt op de laatste nieuwigheden van het merk en oogt pittiger, agressiever en tegelijk homogener. Deze SUV neemt de strakke koplampen over van zijn broertjes in het gamma. We houden ook van de uitgesproken wielkasten.
Welkom aan boord
Het minste wat we kunnen zeggen is dat je je meteen welkom voelt in het interieur. De ruimte vooraan is uitstekend en de presentatie flatteert. Kwaliteitsvolle materialen, elegante tellers, een hightechboordcomputer, een duidelijk en goed infotainmentsysteem: de Santa Fe heeft zijn Europese concurrenten niet veel te benijden. Behalve de kwaliteit van sommige plastics misschien.
Bijna
In de versie met vijf zitplaatsen is de Santa Fe zeer uitnodigend. Zijn moduleerbaarheid is een monovolume waardig met neerklapbare achterzetels, een glijdende bank (op de tweede rij) en verstelbare rugleuningen. De koffer is ruim en heeft een volume van 585 liter. Toch zijn er enkele missers: de laaddrempel van de koffer is te hoog en op de versie met zeven plaatsen is de toegang tot de achterste plaatsen een ramp.
Motorenpalet
België krijgt maar twee dieselmotoren. Het gamma begint met de 2.0 CRDi met 150 pk en 383 Nm. Een motor die al voldoet aan de Euro 6-norm, wat zijn relatief hoge CO2-uitstoot (159 g/km) verklaart. De maatregelen die nodig zijn om aan deze norm te voldoen, verhogen de uitstoot. De tweede motor is de bekende 2.2 CRDi met 197 pk en 421 Nm, waarvan de Blue Drive-versie maar 147 g CO2/km uitstoot.
Hyundai is geen specialist van monocultuur en stelt een manuele of (alleen met 2.2 CRDi) automatische versnellingsbak voor en transmissies met twee of vier aangedreven wielen.
Weggedrag
Deze eerste test was erg kort, ons definitieve oordeel houden we nog onder tegoed. Het platform van de Santa Fe lijkt onder een goed gesternte geboren, zowel qua filtering van oneffenheden als de kwaliteit van het weggedrag. Driewerf helaas, de banden staan helemaal niet op het niveau van het onderstel: ze gieren in bochten en veroorzaken wanordelijke reacties. De besturing met regelbare consistentie (comfort, normaal of sport, aan jou de keuze) stelt teleur door zijn kunstmatige reactie.
De geteste motor (2.2 CRDi) is dan weer vrij van kritiek. Hij werkt met brio over het volledige toerentalbereik en stoort de passagiers niet met trillingen of vervelende geluiden. De versnellingsbakken (zowel manueel als automatisch) zijn aangenaam in gebruik. Onze voorkeur gaat uit naar de manuele bak, door zijn soepele werking.
Prijzen
Drie afwerkingsniveaus staan op het programma (Lounge, Style en Executive) en interessante pakketten verrijken de basisuitrusting. De prijzen beginnen bij 33.999 euro (2.0 CRDi Lounge 2WD) en lopen op tot 46.899 euro (2.2 CRDi Executive 4WD). Een correcte verhouding tussen prijs en uitrusting in vergelijking met de concurrentie, maar niet meer zo spectaculair als vroeger. Het panoramadak is trouwens gigantisch en het grote eerste deel opent. De garantie is schitterend: vijf jaar zonder kilometerbeperking. Een tip voor veelrijders …