Hyundai is dan wel voornamelijk bekend door zijn Tucson, toch biedt de fabrikant heel wat andere SUV’s aan. De Santa Fe bijvoorbeeld. Die is ondertussen in het midden van zijn levenscyclus aanbeland en hij krijgt daardoor een kleine facelift aangemeten. Geen grote revolutie, maar wel enkele esthetische aanpassingen, herziene motorisaties en een uitrusting die een niveau hoger speelt. De wagen is dus weer helemaal bij de tijd.
De veranderingen
Aan de buitenkant moet je al een Santa Fe-liefhebber zijn om de veranderingen onmiddellijk te kunnen spotten. Hij werd bijgevijld ter hoogte van de bumpers, de velgen, de achterlichten en de uitlaat. Op die manier sluit hij beter aan bij de meest recente modellen van Hyundai.
Info op het scherm
Aan de binnenkant zijn de veranderingen niet per definitie groter: het dashboard is wat opgefrist en het multimediascherm werd groter (8 inch). Voor de technologieliefhebbers geven we nog mee dat de TomTom-service voor de komende zeven jaar gratis is. Die service geeft je toegang tot het weerbericht, de actuele verkeersinformatie… En de echte kenners willen we niet onthouden dat er een nieuwe stereo in zit met DAB-service.
Motoren
Onder de motorkap stelt Hyundai twee motoren voor: een 2.0 CRDi van 150 pk (die zijn CO2-uitstoot zag dalen tot 154 gr/km voor de tweewielaangedreven versie) en een 2.2 CRDi die een maximaal vermogen van 200 pk heeft!
Ruimte!
Binnenin worden we moeiteloos verleid door de aantrekkelijke opbouw van het interieur en… de ruimte! Hyundai geeft je zelfs de mogelijkheid om zeven zitplaatsen te gebruiken, maar weet dan wel dat de laatste rij stoelen enkel geschikt is voor de kleine bengels. Het uitrustingniveau scheert hoge toppen: we zien er echt alles in opduiken, gaande van de meest noodzakelijke tot de meest overbodige zaken: verwarmd stuur, panoramisch dak, verwarmde en gekoelde zetels (leder in standaarduitrusting), parking assistant…
Veiligheid
Ook op vlak van veiligheid is de Santa Fe helemaal up-to-date. Hij beschikt over een automatisch remsysteem dat geactiveerd wordt bij een dreigende aanrijding, dode-hoek-waarschuwing, adaptieve cruise control, 360° camera, automatische grootlichten…
Op de weg
Wanneer we met deze Hyundai de baan op gaan, dan merken we meteen dat de 2.2 CRDi nooit om vermogen verlegen zit. De drie pk’s extra maken het verschil niet, maar dit blijft een diesel die te allen tijde over ruimschoots voldoende reserves beschikt. Wanneer hij nog niet op temperatuur is, dan verliest hij wat van zijn glans want dan laat hij die typerende dieselgeluiden horen.
Maar wat ons vooral bij blijft, is het zachte rijkarakter van de Santa Fe. Uitgerust met een automatische versnellingsbak zet deze 2.2 CRDi je vooral aan om op koppel te rijden. En de wagen beantwoordt onmiddellijk het kleinste commando van je rechtervoet. Ga echter geen scherpe tijden neerzetten op een bochtig traject met de Santa Fe want dan zul je snel merken dat zijn chassis op comfort is gericht. En op dat vlak presteert hij prima.
Prijs
De gefacelifte Santa Fe heeft een prijskaartje dat begint aan 41.849 euro voor de tweewielaangedreven versie met 2.0 CRDI. Voor de top van het gamma krijg je een prijskaartje dat niet zo heel ver boven het eerste model ligt. Voor de 2.2 CRDi-motor met automatische versnellingsbak en Executive-afwerking (met vierwielaandrijving) tel je 49.399 euro (incl BTW) neer. Wat prijs-uitrustingverhoudiging betreft is dat sowieso al een winnaar!
Conclusie
De Santa Fe 2016 is geen volledig nieuwe wagen, maar is wel een geüpdate versie zodat je ‘m zeker niet uit het oog verliest. Hij is erg comfortabel, bijzonder ruim, schitterend uitgerust en hij kost heel wat minder dan zijn Duitse concurrenten. Hij is dus een bijzonder interessante wagen voor iedereen die een zeer volledig uitgeruste en ruime wagen zoekt. Een outsider die je niet uit het oog mag verliezen.