Kleine estetische aanpassingen
Aan de verkoopscijfers te merken ziet het er naar uit de Tucson best gesmaakt wordt! Zijn sluikogen, robuust uiterlijk, geaccentueerde wielkasten en zijn funcky SUV-uiterlijk maken hem er charmant uitzien. “Never change a winning team” zegt het spreekwoord en bij de recente relifting bleven de cosmetische aanpassingen dan ook beperkt. Getinte lichtunits, een chroom verbinding op de kalender en de achterklep, nieuwe velgen en dan hebben we het meeste wel gehad.
Binnenin
Ook binnenin werden de aanpassingen erg bescheiden gehouden. Zo kregen de stoelen nieuwe stofjes en verbeterde de kwaliteit van de druktoetsen. De watertemperatuurmeter werd overboord gegooid en vervangen door een verklikkerlichtje. De radio-CD werd wat moderner en krijgt nu ook een uitwendige aansluiting. Al bij al weinig veranderingen dus…
Has-been details
In de Tucson instappen gaat zonder enige moeite. Dat is nu eenmaal het voordeel van een hogere wagen. Je zit hoog in de Tucson en hebt een goed overzicht, terwijl de rijpositie op zich vrij goed is. Toch missen we een diepteregeling van het stuur. Een ander minpunt is de kwaliteit van sommige kunststofdelen, waarbij we een te groot verschil merken met andere huidige ontwikkelingen. Dit is eerder een pas achteruit dan vooruit. Een aantal details beklemtonen bovendien nog maar eens de leeftijd van de auto. Zomaar door elkaar noteren we het kleine klokje dat zo uit de jaren ‘80 lijkt weggelopen te zijn, de sleutel met afzonderlijke afstandsbediening, geen multifunctioneel stuur, het ouderwetse instrumentenbord enz… Wat uiteraard niet verouderd is het ruime interieur. zowel vooraan als achteraan is de Tucson erg ruim en nergens kom je beenruimte tekort. De kofferruimte is daarentegen niet van de grootste.
Onder de kap
De benzineversies veranderen niet en zo blijft de 2 liter nog steeds 141 pk sterk, terwijl de 2.7 V6 175 pk naar de wielen stuurt. De 2 liter diesel werd echter aangepast en levert nu 150 pk en een koppel van 305 Nm tussen 1800 en 2500 toeren, maar uiteraard blijft ook de fiscaal gunstigere 136 pk in de catalogus. Deze motor wordt aan een manuele 6-bak of een automaat gekoppeld, maar de laatste kan enkel op een tweewielaangedreven model gemonteerd worden.
Op de weg
Met een motor vol met kwaliteiten is Tucson een goede kompaan op de weg. Hij herneemt vanuit de laagste toeren en laat een schakellui rijgedrag toe. Hij komt krachtig voor de dag en de 150 paarden zijn wel degelijk aanwezig. De 6-bak is aangenaam in gebruik en de gangen laten zich makkelijk inleggen, terwijl de spreiding correct is. Uiteraard moet je bij een SUV geen levendig weggedrag verwachten, maar de Tucson rijdt in alle omstandigheden veilig en gezond. Onze testwagen was van vierwielaandrijving voorzien en stelde ons op geen enkel moment voor problemen. De soepele ophanging bevordert uiteraard het rijcomfort maar straft daarom het rijgedrag niet af en de Tucson laat zich ten alle tijde makkelijk rijden.
Prijzen en uitrusting
Enkel de prijzen van de Comfort en de Lounge uitrusting gaan met 500 € naar omhoog. Daarvoor krijg je dan wel ESP in serie. De prijzen starten aan 21.799 € voor de Comfort voorwielaandrijver van 136 pk en stijgen tot 29.999 € voor de Executive 150 pk met vierwielaandrijving.
Met gemiddeld 8,2 liter per honderd kilometer lijkt ons het verbruik toch wat te hoog te zijn.
Conclusie
Geen grote veranderingen dus en de Tucson blijft de trouwe kompaan op de weg de we al kenden. Zijn prestaties verbeteren dankzij de nieuwe motor die soepel, discreet en krachtig zijn werk doet. Toch is het jammer dat sommige details de Tucson er gedateerd laten uitzien. Maar daar tegenover stelt die dan weer dat je aan een erg bescheiden tarief van zijn diensten kan gebruik maken.