De naam zegt al genoeg over zijn karakter: in tegenstelling tot andere Lamborghini’s, die een naam krijgen die iets met stieren te maken heeft, verwijst Countach naar een uitdrukking in het dialect van Piemonte die zoveel betekent als “Wauw” of “Geniaal”. De legende wil dat Bertone dat zei toen hij de auto uit de fabriek zag buitenrijden.

Geschifte stijl

We begrijpen Bertone. De auto die hij ontwierp, heeft namelijk meer weg van een ruimteschip dan van een auto voor op de openbare weg. De Countach is zo spectaculair mogelijk, met scherpe hoeken, schaardeuren en een compleet gebrek aan ronde vormen. De trapeziumvorm leek centraal te staan. De kloof met de gebeeldhouwde Miura die hij verving, is brutaal. Nadien volgde er nooit nog een auto die zoveel emoties losmaakte bij zijn debuut.

Je stelt je de Countach wellicht voor als lang, breed en laag. De werkelijke afmetingen zijn verrassend: hij is weliswaar ongelooflijk breed (2 meter) en laag (1,07 meter, dus 17 centimeter lager dan de huidige Alpine A110), maar toch opmerkelijk compact. Zijn lengte van 4,14 meter is nauwelijks 8 centimeter langer dan de huidige Renault Clio.

Technisch

De buitenkant zag er van de pot gerukt uit, dus dat moest binnenin ook wel zijn. En dat was ook zo: het eerste prototype maakte gebruik van een 5 liter grote V12, maar de Countach ging uiteindelijk voor de V12 van de Miura. Die was 3,9 liter groot en produceerde 375 pk. In tegenstelling tot de Miura was de opstelling van de Countach klassieker, met een in de lengte geplaatste motor. Dat kwam ook terug in de modelnaam: LP400.

1974

De timing waarop Lamborghini de Countach LP400 introduceerde, kon beter: de oliecrisis zag dit model niet graag komen. Van deze versie werden er 158 exemplaren geproduceerd. Met zijn relatief smalle banden, gebrek aan koetswerkextensies en vloeiende lijnen was dit wellicht het puurste model.

Extravaganter maar minder krachtig

Vier jaar later besloot Lamborghini zijn Countach een update te geven. In volle bling bling-periode transformeerde de Italiaanse constructeur zijn jonge danseres in een bimbo: er volgden bredere wielkasten met forse banden en een gigantische V-vormige achtervleugel. Technisch leed de auto onder de nieuwe wetgeving: het vermogen daalde tot 350 pk. Nog steeds heel wat voor die tijd, maar in combinatie met het hogere gewicht merkte je het verschil in de chrono’s.

Bodybuildingkuur

In 1982 boog Lamborghini zich opnieuw over de Countach. De Italianen waren net overgenomen door de Mimran-groep en namen de stier bij de horens: de V12 werd vergroot tot 4,8 liter, en kreeg de naam LP 5000 S. Het originele vermogen was met 375 pk terug op de afspraak. Lamborghini onderzocht zelfs of het mogelijk was om zijn V12 van twee turbo’s te voorzien. Er werden twee prototypes geproduceerd. Het resultaat? 760 pk en 0-100 km/u in 3,7 seconden.

Apotheose

Vanaf 1985 begon de Countach echt vleugels te krijgen. Zijn V12 werd vergroot tot 5,2 liter en hij kreeg een cilinderkop met vier kleppen per cilinder. De nieuwe naam: LP 5000  Quattrovalvole. Met zes grote carburators produceerde deze kolos 460 pk. Voor de Amerikaanse markt moest de Countach zijn oude carburators echter vervangen door injectie. Dat kostte hem zowat 40 pk, maar er bleef nog genoeg over om je mee te amuseren.

In 1988 had hij er al een carrière van 14 jaar opzitten. Lamborghini dacht na over een opvolger, want de Countach was er natuurlijk niet voor de eeuwigheid. Toch kreeg hij nog een ererondje in de vorm van een speciale reeks die de 25ste verjaardag van het merk in de verf zette: de “25th Anniversary”. Die was technisch identiek aan de LP 5000 Quattrovalvole maar onderscheidde zich door een fijnere esthetiek, met gebruik (en misbruik) van plastic accessoires. Dat had wel zijn effect op de prestaties: de snelste Countach haalde 295 km/u en deed minder dan 5 seconden over de sprint tot 100 km/u.

Interesse?

Tuurlijk! Wie wil er nu geen Countach? Let wel op dat je je droomauto niet idealiseert. De Countach is een monster dat zich niet makkelijk laat benaderen en werd destijds zelfs als koppig beschouwd. Om het stuur en de versnellingsbak te bedienen heb je een fitnessabonnement nodig, zijn uitlaat is de hele tijd overdonderend luid, de zichtbaarheid is beperkt en het weggedrag boezemt zelfs ervaren piloten angst in. Zelfs voor merkliefhebbers heeft de Countach weinig te maken met zijn makkelijkere en efficiëntere opvolgers.

Hoeveel?

Van de Countach werden er iets meer dan 2.000 exemplaren geproduceerd. Vandaag zijn ze dus bijzonder gegeerd. Reken op € 200.000 tot € 400.000 voor een exemplaar. De eerste LP 400-modellen en de 25th Anniversary zijn het meest gezocht. De LP 5000 Quattrovalvole is de meest extravagante. De LP 400 S is minder krachtig en dus betaalbaarder. Maar vergis je niet: de Countach vereist gespecialiseerde zorgen. Met het bijbehorende prijskaartje.