Sinds september 2011 laat de Belgische wetgeving toe dat motorrijders mogen filefilteren. Toch voegt de wegcode een nuance toe wanneer een motorrijder filefiltert: dan mag hij ”evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.” De motorrijder moet voor het filefilteren de plaats tussen de twee meest linkse rijstroken gebruiken.
Tijdswinst
Tijdens de spitsuren heb je met een motor al snel maar half zoveel tijd nodig om op je bestemming te geraken in de files dan met een auto. Febiac voerde een onderzoek daarrond uit. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij Febiac, verklaart: “Vanuit één van de randgemeenten van Leuven reed een proefpersoon met een scooter naar het Woluwedal in Brussel, een tweede nam de auto en een derde gebruikte het openbaar vervoer. “Met de scooter was je 27 minuten onderweg, met de auto 48 minuten en met het openbaar vervoer meer dan een uur.”
Febiac probeert de twijfelaars te overtuigen: als 10% van de automobilisten voor een motor of scooter kiest voor het woon-werkverkeer, dan zouden de files met 40% afnemen, aldus de automobielfederatie. Met 10% automobilisten die zich tot het motorrijden zouden bekeren, zou de tijdswinst 63% bedragen, en zouden we “slechts” 706 file-uren per dag hebben, zo berekende Febiac.
Busstroken
Tweewielers mogen ook gebruik maken van de busstroken aangeduid met het woord “BUS”, op voorwaarde dat de toelating expliciet vermeld wordt op het verkeersbord of wordt aangegeven door een onderbord. De busstrook met toelating voor motoren moet na elk kruispunt opnieuw worden aangekondigd door een bord F17 of een onderbord met het symbool van een motor.
De aangepaste wetgeving lijkt zijn vruchten af te werpen: motorrijders verliezen zo niet teveel tijd in de file. Mobiliteitsorganisatie Touring geeft aan dat er sinds de aangepaste wetgeving nog maar weinig ernstige ongevallen worden geregistreerd.