Esthetisch neemt de Britse constructeur geen risico, en laat Land Rover het silhouet van zijn legendarische Range Rover zo goed als onaangeroerd. Het interieur krijgt dan weer wel heel wat wijzigingen, zoals een nieuw multimediasysteem met twee hd-touchscreens. Er zijn 17 aansluitingspunten voor elektronische toestellen, WiFi-4G-hotspots voor acht apparaten, een zonnescherm met gebarenbediening, LED Pixel-laserkoplampen, een ionisering van het interieur en nieuwe zetels met 24-voudige verstelling (vooraan) en 25 massageprogramma’s met hot stone-technologie. Doet het je niet denken aan de Mercedes S-Klasse?

Hybride

De grote revolutie vindt plaats onder de motorkap, met de komst van een echte hybrideversie. Die vervangt de oude interpretatie, die een V6-diesel combineerde met een kleine elektromotor. Deze keer is hij oplaadbaar en gebruikt hij een tweeliter viercilinder turbobenzine met 300 pk in combinatie met een elektromotor van 116 pk. Het gecombineerde vermogen van 404 pk (en koppel van 640 Nm) zorgt ervoor dat deze grote SUV 100 km/u haalt in 6,8 seconden en een topsnelheid bereikt van 220 km/u.

De Britten geven een CO2-uitstoot op van 64 g/km en een elektrisch rijbereik van 51 kilometer. De 13,1 kWh sterke batterij is volledig oplaadbaar in 2u45 aan een wallbox van 32A of in 7u30 aan een klassiek stopcontact (10A). Land Rover geeft 8 jaar of 100.000 kilometer garantie op de batterij, als ze nog 70% van haar capaciteit heeft.

SVAutobiography

Geen interesse in een bescheiden viercilinder? Dan is er nog een “old school” alternatief: de SVAutobiography Dynamic, de krachtigste Range Rover. Die heeft een V8 met compressor, die voortaan geen 550 maar 565 pk produceert en 100 km/u haalt in 5,4 seconden. De esthetische wijzigingen zie je aan het radiatorrooster met chromen inzetstukken en de achterbumpers.