Sabine Ranson houdt er enkele hobby’s op na die je niet meteen verwacht. Ze houdt van luchtgitaar spelen, breien of honden trimmen. Nu de koude wintermaanden voorbij zijn, rijdt ze ook met de motor, zowel op de weg als op het circuit. 

De 29-jarige Sabine Ranson is een spring-in-‘t-veld die wel houdt van een uitdaging. “Ik heb vorig jaar deelgenomen aan het Belgisch kampioenschap luchtgitaar. Op cafÉ had ik in een gekke bui gezegd dat ik deze keer zeker zou meedoen. Uiteindelijk werd ik tweede, niet slecht hÉ. De organisatie heeft me dit jaar opnieuw gevraagd, maar ik heb gepast. Ik heb aan mijn vriend Olivier beloofd om eindelijk normaal te doen. Al die uitspattingen …”

Motorrijden is dan weer een ‘uitspatting’ die ze met plezier voortzet, meestal samen met haar vriend. Sabine heeft een motor voor op de weg (Aprilia Shiver 750 GT) en een circuitmotor (Honda 600 RR).

Haar liefde voor tweewielers begon al vrij vroeg, onder invloed van haar broer. “Nick, mijn drie jaar oudere broer, was al vanaf zijn twaalfde bezig met brommers, kocht een motor op zijn achttiende en rijdt competitie. Ik ging vaak naar hem kijken. Ik verlangde ernaar op mijn zestiende en zodra ik 21 was, heb ik mijn rijbewijs behaald.”

Motorvrouw van het jaar

Meteen vond Sabine een nieuwe uitdaging. “Een maand later deed ik mee aan de verkiezing Motorvrouw van het jaar van het tijdschrift MotorWereld (met enkele theoretische en praktische proeven, ze werd achtste, red.). Die vond plaats op het circuit van Zolder, dus ik dacht dat ze ons meteen op het circuit zouden sturen en heb ÉÉn dag opleiding gevolgd. Telkens twintig minuten theoretische uitleg, twintig minuten rijden en twintig minuten pauze. Supertof. Ik verlangde naar meer, ook naar een andere motor dan mijn toenmalige Cagiva 650 voor op de weg.”

Op circuit

Sindsdien leeft Sabine zich geregeld uit op de circuits van Écuyers, Croix, Mettet en Zolder. “Rijden op circuit is erg interessant. Je gaat er – zeker in het begin – niet naartoe met het gedacht om volle bak rond te vliegen. Het is goed voor jouw reflexen en om veiliger bochten te leren nemen. Het stimuleert jouw zelfvertrouwen en inzicht op de weg. Dat zou meer aangemoedigd moeten worden.”

“Het is zeker niet de bedoeling om het circuit naar de openbare weg te halen. Mijn vriend en ik rijden vlot, maar veilig. Ik heb nog nooit een boete gehad met de motor. En neen, ik slenter niet rond met 40 km/u. Ik houd altijd in mijn achterhoofd dat er na de bocht een auto of kat kan opduiken.”
Voorts heeft Sabine nog geen ongevallen gehad. “Maar ik heb ook mijn mankementen. Mijn Honda krijg ik niet alleen in de bestelwagen geladen als ik naar het circuit wil. Op de Aprilia kan ik niet goed met mijn voeten aan de grond. Als ik achterwaarts uit de garage rijd, lig ik geregeld op de grond. Gelukkig heb ik altijd mannen rond mij om dat op te lossen. Vroeger mijn broer, nu mijn vriend.” 

Op reis

De motor gaat ook geregeld mee op reis. “Vorige zomer hebben we een huisje gehuurd in de Spaanse Pyreneeën en hebben we de motor meegenomen. Dit jaar gaan we veertien dagen rijden in Frankrijk en Spanje. We steken de twee motors en alle spullen die we nodig hebben in onze bestelwagen, vertrekken naar onze bestemming en genieten ter plaatse van de mooie baantjes.”  

Betaalbaar

Vreemde opmerkingen heeft Sabine als ‘vrouw op de motor’ nog niet gekregen. “Ik ben zeker geen uitzondering en begin steeds meer vrouwen te zien, meer dan pakweg acht jaar geleden. Al kan ik dat niet meteen verklaren.”

Is motorrijden een dure passie? “Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ik heb vroeger elke dag paardgereden en dat komt veel duurder uit dan motorrijden. Weet je wat het is? In de winter staat je motor in de garage, sluit je de batterij af en moet je geen banden kopen. Een paard moet je eten blijven geven. Het is natuurlijk niet goedkoop, maar er is niemand die je verplicht om meteen een peperdure motor te kopen.”