Het Chemnitz Automotive Institute (CATI) heeft een studie gepubliceerd waarin het voorspelt dat tegen 2025 een kwart van alle nieuwe auto’s op de Europese markt een puur elektrische aandrijving zal hebben. “Vandaag zien we al dat de verkoopcijfers van EV’s aan het stijgen zijn, maar die groei gebeurt nog met de handrem op. De komende twee jaar gaat dat echter veranderen,” zo zeggen de onderzoekers. Ze merken op dat er vandaag al lange wachttijden zijn voor wie een elektrische auto bestelt. Maar de sector zal zijn productievermogen sterk opvoeren in de komende jaren. Autoconstructeurs moeten wel hun elektrische aandeel vergroten als ze de enorme boetes van de EU willen vermijden door een te hoge gemiddelde CO2-uitstoot van hun wagenpark.
Duitsland als voortrekker
“In 2019 zijn op 17 verschillende locaties – waarvan zes in Duitsland – in acht Europese landen 276.500 EV’s gebouwd. In 2022 zullen er dubbel zoveel productielocaties zijn in minstens elf Europese landen en zal de productiecapaciteit meer dan verviervoudigd zijn […] tot 1,2 miljoen puur elektrische voertuigen. Tegen 2025 zullen dat er meer dan 2 miljoen zijn”. Meer dan de helft van die auto’s – 1,1 miljoen exemplaren – zal tegen 2025 in Duitsland van de band lopen. Vooral lichte elektrische bedrijfsvoertuigen bieden nog een enorm marktpotentieel. Dat segment is vandaag nog grotendeels in handen van kleine spelers en is nog niet echt in het vizier van de grote merken gekomen, maar daar zou verandering in komen, zo voorspelt de studie. Voor waterstofauto’s tot slot verwacht de studie de komende 10 jaar weinig tot geen beweging. Enkel Toyota en Hyundai houden zich daar nog mee bezig.