1982: de FIA lanceert de Groep B, een zeer regelarme rallycategorie, die echter wel vereist dat constructeurs minstens 200 straatlegale exemplaren bouwen van de rallywagens die ze inschrijven. Er zijn er heel wat die zich aan het avontuur wagen, zoals Audi met zijn beroemde Quattro, Peugeot met de 205 Turbo 16 en zelfs Citroën met de BX4 TC. Bij Lancia waren ze verzot op het idee en werd een opvolger bedacht voor de Montecarlo, die van 1979 tot 1981 de overwinningen binnenhaalde in de Groep 5.
In tegenstelling tot de meeste andere constructeurs, die hun racer afleiden van een bestaande personenwagen, begon Lancia van een blanco blad. De 037 was een volbloed racer, met twee zitplaatsen, een centraal achterin geplaatste motor en een koetswerk in kevlar. Om homologatieredenen zijn iets meer dan 200 exemplaren gemaakt van een straatversie (Stradale). Die waren wat braver: ze gebruikten dezelfde 2.0-compressormotor, maar in een tot 205 pk toegeknepen variant.
Tegen alle verwachtingen in wist Lancia in 1983 het wereldkampioenschap te winnen, voor Audi. De Quattro had met zijn vierwielaandrijving en schier eindeloze budget nochtans een voorsprong, maar begaafde coureurs en een management dat er de kantjes durfde aflopen qua regelgeving bezorgden Lancia de titel. Meer was niet nodig om van de 037 een legende te maken.
De Stratos blijft het absolute icoon, maar de 037 wordt steeds meer gezocht door grote verzamelaars. Zijn verkoopwaarde gaat dan ook steeds harder omhoog en een Stradale-versie flirt vandaag al met de grens van de 400.000 euro.