De potige en atletische lijnen, de door een manga geïnspireerde achterkant en het grote radiatorrooster doen een stevig vermogen vermoeden. Toch loopt hij niet over van testosteron, zoals de twee Duitsers die we eerder ter sprake brachten. De Infiniti Q60 laat meer aan de suggestie over, door de extravagante elementen zoals kolossale achtervleugels en dito uitlaatpijpen achterwege te laten.
Discrete erfenis
De coupé vist wel in dezelfde vijver als de Audi A5, BMW 4-Reeks en Mercedes C-Klasse Coupé, maar mikt niet op dezelfde verkoopcijfers. Er worden bovendien slechts twee motoren aangeboden: een tweeliter viercilinder turbobenzine van 211 pk en een drieliter V6 biturbo van 405 pk en 475 Nm. De Japanner geeft je de keuze tussen klassieke achterwielaandrijving (viercilinder) en vierwielaandrijving (V6). De automaat is de enige versnellingsbak. Die heeft Infiniti van Mercedes geërfd en telt zeven verzetten.
Warm en koud
In het interieur overheerst Japanse strengheid. De materialen en assemblage zijn verzorgd, maar het resultaat oogt gedateerd vergeleken met de recentste producten van het merk met de ster of het merk met de vier ringen. Typisch Infiniti: een multimediasysteem met twee schermen, waarvan alleen het onderste een touchscreen is. De ergonomie is niet het sterkste punt, maar ook niet het grootste gebrek: de weergave is gedateerd en de mogelijkheden zijn beperkt. Apple CarPlay en Android Auto zijn bijvoorbeeld nergens te bespeuren…
Plaats? Ja en nee
Voor een slagschip van 4,69 meter verwacht je een ruim interieur. Dat is niet helemaal het geval: de been- en schouderruimte is voldoende, maar de zetels staan niet laag genoeg en de hoofdruimte is daarom voor grotere mensen beperkt. De achterpassagiers zijn best niet groter dan 1m70 of overgevoelig voor zonlicht onder de grote achterruit. De koffer is 342 liter groot, maar is niet regelmatig gevormd. Het design kreeg dus de bovenhand…
Wild karakter?
Met een drukgevoede V6 en gespierde lijnen vermoed je al snel dat deze Q60 S iets is wat hij niet is: een sportwagen. Dat laat hij al meteen blijken wanneer je hem start: de V6 wordt niet met een luide brul wakker, maar doet dat haast geruisloos.
De discretie is omgekeerd evenredig met zijn levenslust: wat een machine. De V6 bouwt stil maar gedecideerd zijn vermogen op, het koppel maakt amper een punt van het 1,9 ton zware gewicht en de vierwielaandrijving zet alles netjes aan de grond. Alleen de spreiding van de versnellingsbak kon ondanks de zeven verzetten beter, vooral tussen derde en vierde.
Stuur voor verbetering vatbaar
Op wegdek dat voor ons land verrassend droog is, lijkt de Infiniti ongelooflijk veel grip te hebben. Maar dat voel je achter het stuur helaas niet. Het DAS-stuur verbreekt namelijk elke mechanische verbinding tussen het stuur en de wielen (bij een technisch probleem is er een automatisch backupsysteem), waardoor je geen gevoel hebt in het stuur en dus weinig vertrouwen krijgt.
Toch is het chassis gebalanceerd, al zullen muggenzifters de vooras relatief traag vinden reageren. Speel niet teveel met de verschillende modi van het stuur die het directer of consistenter moeten maken: je vergroot er alleen het PlayStation-gevoel mee. De remmen zijn stevig genoeg, maar niet altijd even makkelijk te doseren.
Terug naar de bron
Ondanks een inherent geschikt chassis en een gewillige motor is deze Q60 S niet de beste auto om bergwegen mee te bedwingen met het mes tussen de tanden. Een ontspannener rijstijl zet het uitstekende dempingscomfort in de schijnwerpers, de motordemping (al zijn rolgeluiden daardoor steviger hoorbaar) en de kwaliteit van de stereo. De Q60 S is dus een origineel gelijnde reisauto.
Prijzen
Laat ons beginnen met het verbruik: Infiniti geeft een gemiddelde op van 9,1 l/100 km, wat… we ook bijna haalden aan de pomp. De wonderen zijn de wereld nog niet uit… Reken op een goeie 10 liter als je de V6 wat aanspreekt. De CO2-uitstoot bedraagt 208 g/km.
Voor de rest hangt de prijs af van welke versie je wil. Er is al een viercilinder vanaf € 42.489. Bij ons is die alleen beschikbaar met achterwielaandrijving, terwijl de V6 (vanaf € 59.489) alleen vierwielaangedreven is. De topversie is de "Sport Tech” en kost € 65.990. Net als elke zichzelf respecterende Japanner personaliseer je hem niet met opties, maar moet je een uitrustingsniveau hoger.
Besluit
Dit originele model is een waardige opvolger voor de G37 van weleer. De agressieve lijn en geslaagde V6 maken er geen sportwagen van, maar een comfortabele, stille en aangename GT. Hij heeft eigenlijk maar twee minpunten, die makkelijk op te lossen zijn: een gedateerde uitrusting en een stuur dat voor verbetering vatbaar is.