De rally ING Ardenne Roads vierde dit jaar haar 10de verjaardag: een luisterrijke editie met 140 teams aan de start, klaar voor een parcours van 560 kilometer over schilderachtige wegen. En zoals de traditie het wil, werd het geheel plechtstatig onderbroken door een gala-avond in het casino van Spa.
Het begon allemaal in de lente van 2002, op initiatief van Jean-François Devillers, gewezen copiloot uit de moderne rallywereld. Zijn doel was om een goed compromis te vinden tussen een daguitstap voor amateurs en een internationale rally die vaak een volledige week in beslag neemt. Het geheel moest in een hoogstaande maar minstens even gezellige sfeer verlopen. De ING Ardenne Roads zag het daglicht: een regelmatigheidsrit voor oldtimer-sportwagens en prestigieuze modellen gebouwd voor 1969. Het recept sloeg meteen aan: aan de start van de 1ste editie stonden 57 wagens, terwijl deze 10de afspraak, die plaatsvond op zaterdag 30 april en zondag 1 mei, maar liefst 140 deelnemers rijk was. En dan vergeten we nog een stuk of twintig bijkomende aanvragen die jammer genoeg niet meer aanvaard konden worden.
Auto’s met een rijke geschiedenis
Zoals gewoonlijk sloegen de teams hun tenten op in het Radisson Blu Palace-hotel op de Place Royale in Spa, terwijl de auto’s een paar kabellengtes verder onderkomen vonden in het Parc de Sept Heures. Ook dit keer stonden er heel wat emblematische modellen aan de start, waaronder negen voertuigen van voor de oorlog zoals de vreemde Morgan Super Sport driewieler uit 1938 en de Aston Martin MKII uit 1934 die in zijn tijd nog de Rally van Monte-Carlo wist te winnen in handen van een vrouw… Sierlijke GT uit de fifties en sixties ontbraken evenmin op het appel zoals Lancia’s Aurelia, Jaguars XK en E-Type, Chevrolet Corvette Stingray en een Ferrari 250 GT Spyder.
Tussenstop in Luxemburg
Op zaterdagochtend, vanaf 8.30 uur, verzamelden deze schoonheden op wielen zich aan de startlijn. De oudste in het rijtje, een Aston Martin Le Mans 1931, gaf het startschot, iedere minuut gevolg door een meer recente rivaal. De laatste die van start ging was een Volvo P1800 uit 1969. Voor deze 10de editie stuurde het parcours van de ING Ardenne Roads de deelnemers voor de eerste keer naar het Groothertogdom Luxemburg. De teams verdwenen dan ook in zuidelijke richting met als lunchafspraak het hotel Belair in Luxemburg.
Topteams
Aan boord van de auto’s vielen verschillende grote namen uit de autosport te herkennen zoals Willy Braillard, die maar liefst 12 jaar lang racete en die hier team vormde met Christian Delferier, gewezen copiloot tijdens internationale rally’s, onder meer aan de zijde van Jean Ragnotti. Maar ook een aantal piloten en copiloten die ooit deelnamen aan de Dakar-rally tekenden present. Denken we maar aan Alain Nagelmackers en Maurice Gierst. Andere teams namen pas voor het eerst deel en maakten zo kennis met de typische kenmerken van een regelmatigheidsrally: een oefening die een perfecte symbiose vereist tussen rijder en navigator om zonder omwegen de opgelegde gemiddelde snelheid te halen.
Van platteland tot casino
Aan de avond van de eerste dag, na een veeleisende rit van 360 kilometer, keerden de deelnemers – moe maar gelukkig – terug naar Spa: een dag vol herinneringen rijker. Die ervaringen deelden ze uitvoerig met elkaar tijdens de gala-avond die plaatsvond in de feestzaal van het casino van Spa. De organisatoren maakten van de gelegenheid gebruik om hun trouwe partners zoals ING Private Banking, Longines, Laurent Perrier, Cricket & Co en ook Jaguar, dat voor de gelegenheid een Jaguar E-Type in de zaal had opgesteld, te bedanken. Dit mythische model, dat zijn 50ste verjaardag viert, stond tussen de tafels te pronken…
Zonovergoten aankomst
Op zondagochtend stond de deelnemers een rit van 200 kilometer te wachten, dwars door de Hoge Venen. De rit werd enkel onderbroken voor een walking dinner in het schitterende Château de Harzé. De zon begeleidde iedereen tot en met hun terugkeer in Spa. De meeste participanten haalden de waterstad zonder probleem, maar niet iedereen bereikte de eindmeet ongeschonden. De Bentley Mark VI Special 1948 van Stéphane Huynen en Marleen Van Praag bijvoorbeeld, kon enkel nog achteruit rijden…
Ten slotte werden in Spa de officiële resultaten bekendgemaakt. We herinneren er graag aan dat een regelmatigheidsrally tot doel heeft een opgelegde gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk te benaderen over bepaalde stukken van het parcours, waarbij iedere seconde te snel of te traag wordt omgezet in strafpunten. Dit jaar werd de zege bevochten tot op… een tiende van een seconde! Uiteindelijk zegevierde het team van Stéphane Schrauwen en Brigitte Mertens met hun BMW 328 Roadster uit 1937 die precies 1/10de van een punt (49,6 tegen 49,5) voorsprong hadden op het duo Joris Kegels/Chris Poot en hun Triumph TR4 uit 1965. De derde plaats in de eindrangschikking was weggelegd voor Willy Braillard en Christian Delferier en hun Porsche 911 uit 1965.
ING Ardenne Roads keert volgend jaar natuurlijk terug naar Spa. Tot het zover is, zal Jean-François Devillers nog twee andere evenementen voor oldtimers organiseren: de 2de editie van de “Douze Heures de Huy” in september (www.12hdehuy.be) en de “Ladie’s Classic” (www.ladiesclassic.be): de eerste Belgische regelmatigheidsrally voor oldtimers waaraan enkel vrouwen mogen deelnemen. Deze laatste rally vindt plaats op 20 augustus van dit jaar en start op de Zavel in Brussel: een unieke mix van vrouwelijke glamour en mechanisch genot…