Jaguar keert binnenkort terug in de wereld van de supercars, waar het sinds de fantastische XJ220 uit 1992 afwezig was. En hoe! De Britten komen met een afgeleide van het flamboyante concept C-X75, voorgesteld op het salon van Parijs. Een sportieve hoogvlieger, maar wel een auto die dankzij zijn hybride motor klaar is voor de toekomst.
Geen gas meer
Terwijl het concept aangedreven werd door zeer originele gasturbines, doet het seriemodel een beroep op een meer klassieke hybride aandrijflijn met verbrandings- en elektromotor. De prestaties blijven van een hoog niveau. Volgens Jaguar vergt een spurt naar 96 km/u minder dan drie seconden, duurt 0 tot 160 km/u nog geen zes seconden en bedraagt de topsnelheid meer dan 320 km/u. Bovendien worden de vier wielen aangedreven, een garantie voor bliksemsnelle demarages en efficiëntie op besneeuwde wegen.
Uitstoot
99 gram CO2 per kilometer: dat is de uitstoot die Jaguar heeft aangekondigd. Voor een bolide die meer dan 320 km/u haalt, is dat zeer eervol. In de volledig elektrische modus is een autonomie van meer dan vijftig kilometer mogelijk, ongeveer evenveel als de toekomstige Porsche 918 Spyder.
Geen cadeau
Deze supercar krijg je niet cadeau. De hybride wordt samen met Williams F1 ontwikkeld, dat zijn kennis in aerodynamica en koolstofvezel in de schaal werpt, en beschikt over technologie uit de hoogste autosport. Er is sprake van een basisprijs rond 800.000 euro, zonder belastingen. Dat is even slikken... Exclusiviteit heeft natuurlijk zijn prijs; Jaguar produceert maar 250 exemplaren.