Deze twaalfde editie van de ING Ardenne Roads leidde niet minder dan 135 teams over de meest schilderachtige en kronkelige wegeltjes in de Ardennen en de Eifel. Naar gewoonte stond de rally in het teken van stijl en elegantie, met als hoogtepunt de traditionele gala-avond in Spa. Zelden was de uitdrukking ‘Gentlemen Drivers’ meer van toepassing.
Voor de twaalfde keer al organiseerde Jean-François Devillers, oud-co-piloot in de ‘moderne’ rallycompetitie, een wedstrijd die het midden houdt tussen een ontspannen rondrit en een internationale duurrally. Niet alleen de grootte en de kwaliteit van het deelnemersveld, maar ook het eindresultaat van editie 2013 getuigen van de sérieux van het evenement. Deze historische regelmatigheidsrally, die in een ontspannen ‘sport-chic’-sfeer baadt en toegankelijk is voor sport- en prestigewagens van voor 1969, wint jaar na jaar aan succes. De brede waaier aan kandidaten alleen al toverde het Parc des Sept Heures om tot een indrukwekkende exposite: Aston Martins, Bentleys, Ferrari’s, Porsches, Austin Healeys, Triumphs en Maserati’s voelden zich helemaal thuis in het groene hart van Spa.
Aanhoudende winter
Het 550 kilometer lange traject doorheen het Duitse Eifelgebied en de Ardense heuvels bleef gespaard van de regen, maar het was een aarzelend lentezonnetje dat de kandidaten vergezelde tijdens de hele rit. De kille Duitse heuveltoppen vormden bovendien een beproeving voor zowel de rijders als de navigators van de vooroorlogse bolides.
Vanuit Spa vertrokken 135 teams richting Eifel, om van daaruit al flirtend met de Luxemburgse grens terug te keren naar België. De verfijnde lunch werd verzorgd door het team van Le Clos du Bru, dat verscholen ligt in het dorpje Limerlé. De kandidaten zetten hun reis vervolgens verder in de richting van het befaamde kuuroord in de provincie Luik, waar ze ontvangen werden in het luisterrijke Radisson BLU Palace Hotel. ’s Anderendaags, na een laatste reeks penaliserende sectoren, gaven de deelnemers present voor de bekendmaking en huldiging van de winnaars.
De beproeving was voor alle kandidaten gelijk, maar net daarom is de prestatie van het heldhaftige Britse team Cook-Hoar, dat trots het nummer één torste, werkelijk uitzonderlijk te noemen. 550 kilometer afleggen in een spartaanse Dodge Bros Special uit 1917 is immers een uitdaging die elke verbeelding tart.
Competitiespirit
Sfeer en gezelligheid worden hoog in het vaandel gedragen, maar de ING Ardenne Roads blijft in de eerste plaats een regelmatigheidsrally voor oldtimers. Concreet betekent dit dat de deelnemers een opgelegde gemiddelde snelheid moeten handhaven op bepaalde stukken; elke seconde te snel of te laat wordt afgestraft. Dit jaar voegde Jean-François Devillers een joker toe waarmee elk team de zwaarste penalty kon doen schrappen. Kwestie van het vuur van de suspens nog wat aan te wakkeren…
Dit jaar had de ING Ardenne Roads de eer en het genoegen om Yves Deflandre en Joseph Lambert tot de gelukkige winnaars te mogen uitroepen. Deze laatste kan bogen op een indrukwekkend palmares op de historische internationale scène, waaronder een meervoudige overwinning van de historische Monte-Carlo. Yves Deflandre schreef dan weer de Douze Heures de Huy, de Ronde van België, de Neige et Glaces en de historische Costa Brava op zijn conto.
Ze werden op de hielen gezeten – met een tiental punten achterstand – door een ander ervaren duo: Michel Closjean en Robert Vandevorst. De Porsche 356 van de Coninck en Rittweger palmde het derde podiumtrapje in, naast de Austin Healey van de winnaars en de Porsche van de opvolgers. Na deze wederom geslaagde editie staat de ING Ardenne Roads 2014 al in de steigers. De liefhebbers van het genre zullen ongetwijfeld present geven op de andere oldtimerevenementen die Jean-François Devillers op touw zet: de Ladies' Classic (www.ladiesclassic.be), die op 28 september in Brussel plaatsvindt, en de vierde editie van de ‘Douze Heures de Huy’-revival, waarvoor in september 2014 het startschot wordt gegeven (www.12hdeHuy.be).