Een volledig nieuw platform, een eenvoudig en strak design, een fors lager gewicht en een ongezien interieur: de nieuwe 308 draagt dezelfde naam als zijn voorganger, maar verandert diepgaand.
Compacter
De nieuwe 308 rust op een nieuw platform (EMP2) en krimpt enkele centimeters in de lengte (4,25 meter) en de hoogte (1,46 meter). Volgens Peugeot lijdt de interieurruimte helemaal niet onder de kleinere buitenmaten, wel integendeel. De koffer haalt een uitstekend volume van 470 liter. De stijl onderscheidt zich door een mooie zuiverheid, al ontbreekt wel een beetje fantasie. Maar over smaken en kleuren …
Lichter
Met 140 kg minder gewicht belooft de nieuwe 308 een lagere CO2-uitstoot, die begint bij slechts 85 g/km. Dit strakke regime moet ook de prestaties en wendbaarheid ten goede komen. Voorlopig werd er nog geen informatie onthuld over het motorenpalet.
Interieur zoals 208
Net als in de 208 en 2008 staan de tellers in het interieur hoger, zodat de bestuurder (in theorie) zijn ogen niet van de weg moet halen om de informatie af te lezen. Verrassend is de toerenteller die in de omgekeerde richting draait, wat herinnert aan enkele Jaguars van direct na de oorlog.
Ook het kleine stuurwiel is geïnspireerd op de 208 en 2008. Het infotainmentsysteem gebruikt nu een aanraakscherm van 9,7 duim. De relatief zuivere boordplank wordt niet langer overspoeld door knoppen, de ergonomie wordt er alleen maar duidelijker op. Tot slot vermelden we nog de volumeknop, die weggeplukt lijkt uit een moderne hifiketen.