Het huidige bromfietsenpark omvat ongeveer 200.000 bromfietsen. Op acht weken van het einde van de regularisatieperiode werden er slechts 40.000 exemplaren (of 20%) ingeschreven en voorzien van een nummerplaat. Als er slechts zo weinig gebruikers zich naar de nieuwe verplichting schikken, is dat waarschijnlijk omdat de meerderheid er niet van op de hoogte is.

Procedure

Wil je nog profiteren van de regularisatieperiode, dan moet je naar een bpost-kantoor gaan met het gelijkvormigheidsattest (of een kopie ervan) om je bromfiets of lichte quad er te laten inschrijven. Je krijgt er een roze inschrijvingsformulier waarmee je via de verzekering een nummerplaat kunt aanvragen.

“Wie zijn bromfiets na 11 december wil inschrijven, zal de officiële procedure moeten volgen”, legt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij Febiac, uit. “Je moet de bromfiets dan aangeven bij de douane en hem inschrijven. In het slechtste geval zal het voertuig ook een technische controle moeten ondergaan”, zegt Vancuyck.

De komende weken verwacht Febiac nog regularisatieproblemen, vooral wat oudere bromfietsen betreft. Bepaalde documenten, zoals het gelijkvormigheidsattest, zijn immers niet meteen beschikbaar of verdwenen. Het is helaas niet altijd mogelijk om ze bij de importeur of constructeur opnieuw op te vragen, want sommige merken bestaan intussen niet meer. Als het gelijkvormigheidsattest niet meer te vinden is, moet je een aangifte doen bij de politie om een attest van verlies te laten opstellen. Daarmee kan je naar een postkantoor om de regularisatieprocedure op te starten.

Voordelen

België is een van de laatste Europese landen die zijn bromfietsen en lichte quads nog moet inschrijven. “Het is de enige categorie van voertuigen die in ons land nog niet ingeschreven is”, zegt Stijn Vancuyck van Febiac. De inschrijving heeft verschillende voordelen. “Daardoor wordt het makkelijker om gestolen bromfietsen te herkennen en verzekeringsfraude te bestrijden”, legt Vancuyck uit. Eventuele terugroepacties worden daardoor ook makkelijker. Ten slotte krijgen spelers op de mobiliteitsmarkt ook een duidelijker beeld van de jaarlijkse verkoop, het aantal voertuigen dat in omloop is en hun rol in de mobiliteit.

Eigenaars moeten een eenmalige uitgave doen van 42 euro voor de regularisatie, het verzenden van de technische gegevens via bpost naar de DIV, de nummerplaat en het inschrijvingsbewijs.

Complex

“De vrijstelling van verkeersbelasting voor gemotoriseerde tweewielers van minder dan 250 cc blijft van toepassing”, voegt Stijn Vancuyck toe. De complexiteit van de procedure wordt echter niet vermeld: de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer heeft namelijk een brochure met niet minder dan zes pagina’s met verschillende mogelijke situaties en de te volgen procedures. Een willekeurig voorbeeld? Punt 6 (er zijn er 8 in totaal): voor voertuigen die na 31 maart 2014 vanuit een niet-EU-land werden geïmporteerd en al in het buitenland werden ingeschreven, is er eerst een inklaringsprocedure nodig, daarna een homologatieprocedure via een gewest, en ten slotte een inschrijvingsprocedure. Niet verrassend dat er nog maar 20% van de brommers is ingeschreven dus…

Toch nog goed nieuws voor het formaat van de nummerplaat: naast een formaat van 21 cm op 14 cm zal er ook een nummerplaat van 10 cm op 12 cm beschikbaar zijn…