Na een economisch triestig jaar 2009 veerde de automarkt in 2010 spectaculair op. Niet alleen is het resultaat veel beter dan in 2009, het overtreft zelfs het vorige recordjaar 2008. 2010 gaat de geschiedenisboeken in als een uitzonderlijk jaar
De statistieken
Met 547.347 inschrijvingen scoorde 2010 14,9 procent beter in vergelijking met 2009 en 2,1 procent beter dan 2008, tot nu toe het recordjaar wat het aantal inschrijvingen betreft. Voor de bedrijfsvoertuigen is het resultaat ook positief, maar in mindere mate: +2,5 procent tegenover 2009. De zware bedrijfsvoertuigen lijden daarentegen nog altijd onder een forse terugval, vooral de trucks boven 16 ton. De motormarkt kende een lichte stijging.
Waarom?
Volgens automobielfederatie Febiac dankt 2010 het record aan de overheidspremies voor auto's die weinig CO2 uitstoten en dat lijkt ons een plausibele verklaring. Liefst 30 procent van de ingeschreven wagens stoot minder dan 115 g CO2/km uit en geniet dus van de federale premies. Bovendien herstelt het consumentenvertrouwen zich dankzij de heroplevende economie. Dat blijkt ook uit het type autokopers: in de eerste helft van het jaar werd de markt vooral getrokken door particulieren, in de tweede jaarhelft deden ook de bedrijven weer mee. Een niet mis te verstaan signaal.
Renault op kop
Wat de merken betreft, wint Renault de jackpot met 58.340 inschrijvingen of 10,7 procent marktaandeel. Met andere woorden, meer dan één auto op tien is een Renault. Op het tweede trapje van het podium staat Volkswagen met 53.512 verkochte auto's. Peugeot rondt de topdrie af met 52.635 stuks. De macht is dus aan de Fransen. En Citroën? Dat eindigt op de vierde plaats, voor Opel.