Als jouw hart de vorm heeft van een biscione en het ritme volgt van een Italiaanse bialbero-motor zul je wellicht een traan moeten laten: de laatste Alfa met achterwielaandrijving is niet meer beschikbaar. De 8C Spider behoort tot de geschiedenis, de 500 exemplaren zijn vergeven. Er rest je dus niets anders meer dan terug te keren naar de voorwielaangedreven berlines, het merendeel met dieselmotor. Heiligschennis? Niet helemaal, ze kunnen het vuur in het hart van de liefhebber toch nog een beetje aanwakkeren.

500, maar niet meer

De Alfa 8C symboliseert de wedergeboorte van de sportieve geest die het merk vroeger zo vaak deed schitteren. Na een eerste reeks coupés, gebouwd in een oplage van 500 exemplaren en binnen de kortste keren uitverkocht, lanceerde Alfa een serie van 500 Spiders. We moeten wel toegeven dat die iets minder succes kende, de laatste exemplaren vonden pas in november een koper. Deze pagina mogen we nu omdraaien. De gepeperde GTA-versie die oorspronkelijk voorzien was werd in de vergeetput gedumpt en de constructeur keert terug naar zijn dagelijkse broodwinning: berlines met dieselmotor.

Nieuwe diesels   

Loop niet te snel weg want er blijven nog altijd interessante producten over. We beginnen met de MiTo, waarvan de 1.3 MJet (diesel) een nieuwe versie kreeg met 85 pk die 95 g CO2/km uitstoot. Ook nieuw is de 159 Sportwagon (break) met de 2.0 JTDm met 136 pk. Dat model is wordt op het salon ook getoond met de 1.9 JTDm (115 pk) en de 1750 TB (benzine) met 235 pk. De Giulietta laat zijn1.6 JTDm met 105 pk zien. Je houdt het toch liever sportief? Kijk dan eens naar de Quadrifoglio Verde, aangedreven door de 1.750 cc benzine met 235 paarden.