In december werden 25.081 nieuwe personenwagens ingeschreven, een plus van 12,3 procent tegenover dezelfde maand in 2012. In het volledige jaar 2013 werden 486.065 nieuwe personenwagens in het verkeer gebracht (486.737 stuks in 2012). “Wij zijn algemeen tevreden over dit jaar want we hebben verkocht wat we gedacht hadden te verkopen”, zegt Luc Bontemps, CEO van Febiac. “Vergeleken met onze buurlanden zitten we zeker in een goede positie. In Nederland bijvoorbeeld is de markt met 25 procent gezakt en zullen ze 380.000 wagens inschrijven.”

Downsizing

Opvallend is dat wagens die rijden op elektriciteit of CNG (aardgas) nog altijd niet doorbreken en dat bedrijfswagens downsizen. “Kijken naar de aantallen is één punt, maar er is een duidelijke downsizing bij de bedrijfswagens als gevolg van het voordeel alle aard. Dit heeft ook als effect dat de CO2-uitstoot voor bedrijfswagens gemiddeld met 10 g is gedaald, we zitten daar nu op 124 g/km. De particuliere markt is sinds het afschaffen van de premies veel minder CO2-gericht: de CO2 voor nieuwe wagens van particulieren gestegen is met 10 g. Een interessante vaststelling”, aldus Bontemps.

Bij de bedrijfswagens daalde het aantal inschrijvingen licht, maar was de maand december bemoedigend. De motormarkt blijft volgens Febiac onder zijn ‘gezonde niveau’ van 25.000 exemplaren en kwam in 2013 niet verder dan 22.152 exemplaren. “De motor blijft een fijn vrijetijdsproduct bij uitstek, maar verdient tegelijk ook meer erkenning en meer succes als mobiliteitsproduct”, luidt het.

Voor 2014 rekent Febiac op 490.000 auto’s, door iets meer inschrijvingen op naam van bedrijven.