Na het recordjaar 2010 gaat 2011 door op hetzelfde hoge niveau. Afgelopen maand steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens met 11,7 procent tegenover februari 2010 tot 53.135 eenheden.
Vrachtwagens nemen vlucht vooruit
Terwijl de lichte vrachtwagens (3,5 tot 16 ton) nog altijd lichtjes verliezen, stijgt de verkoop van de zwaargewichten van meer dan 16 ton met maar liefst 95 procent. Volgens automobielfederatie Febiac zijn die uitstekende resultaten toe te schrijven aan het saloneffect. Dit jaar stonden de bedrijfsvoertuigen centraal in Brussel. Bovendien heerst er meer vertrouwen door het economisch herstel en aarzelen bedrijven niet meer om te investeren in nieuwe voertuigen.
Personenwagens
Renault staat nog altijd op kop met 4.970 inschrijvingen, een stijging van 13,26 procent tegenover februari 2010. Peugeot volgt op kleine afstand (amper 31 auto's verschil) en Volkswagen rondt het podium af. Die drie merken liggen op een zakdoek van elkaar. Daarachter vinden we, in deze volgorde, Opel, Ford, Audi, BMW, Toyota en Nissan. Tellen we de cijfers van januari en februari bij elkaar op, dan wisselen Volkswagen en Peugeot van plaats.
Top
Ferrari zag zijn verkoop explosief stijgen met 433 procent. De bekende constructeur uit Maranello verkocht afgelopen maand zestien auto's. SsangYong is ook op de goede weg: plus 300 procent. Bij de grote merken verkeert Dacia nog altijd in uitstekende vorm (+139 %), net als Hyundai en Skoda (respectievelijk +77 % en +72 %).
Flop
Een aantal merken boert lichtjes achteruit, alleen bij Jaguar (-53 %) en Mazda (-32 %) is de situatie ernstig. Lancia, Mini en Chevrolet hebben ook al betere dagen gekend, maar hier blijft het verlies beperkt.