De Duitse constructeur heeft in april van dit jaar de leiding overgenomen van Honda voor het aantal inschrijvingen, en op jaarbasis zitten ze het Japans bedrijf nu ook al op de hielen.
Toch zijn er weinig redenen om te juichen, in april 2013 ging de verkoop bijna 2% achteruit tegenover april 2012. Op jaarbasis stellen we een achteruitgang van 12,5% vast. De motormarkt bijt het moeilijk hebben, ondanks enkele succesverhalen.
Op jaarbasis blijft Honda de charts op jaarbasis aanvoeren, ondanks een verlies van 15%. De verkoop van BMW's is daarentegen gestegen met 13%. Honda nam 14% van de inschrijvingen voor zijn rekening, wel met een uitgebreid gamma van de 125cc tot de 1800cc. BMW is goed voor bijna 13% van de inschrijvingen, maar dan wel met een veel beperkter gamma, met een 650cc als kleinste model.
Piaggio neemt de derde plaats in op het podium, zowel voor de maand april als op jaarbasis, maar blijft verliezen. Op jaarbasis heeft Piaggio nu al 30% moeten inboeten. De rest van het klassement, zowel voor april als op jaarbasis, begint bij Yamaha op de vierde plaats (-9% op jaarbasis), gevolgd door Harley-Davidson (+3%), Kawasaki (-8%), KTM (+24%), Triumph (+21%), Sym (-30%),et Suzuki (-21%). Daarna volgen Kymco (-25%), Neco (-30%) en Ducati (+22%)!
Passie blijft dus blijkbaar nog altijd verkopen (BMW, KTM, Triumph, Ducati en, ook al is het wat minder, Harley-Davidson), daar waar de meer "redelijke" merken het moeilijk hebben om te overtuigen (Piaggio, Sym, Kymco, Neco). Maar ook de Japanners blijven haperen ...