Kan u zich de misere bij de DIV in mei 2012 herinneren? Uitgestelde inschrijvingen, vertragingen, de cijfers van mei 2012 hadden zo goed als niets te betekenen, maar toch moet die maand gebruikt worden om de situatie van een jaar later te berekenen. Het resultaat is dat in mei 2013 de motorverkoop met 16% is gestegen tegenover mei 2012.  

Honda gaat er met 9% op vooruit, voor Piaggio (-2%) en BMW met een indrukwekkende groei van 27%. Yamaha staat vierde op het lijstje, en is met een +46% aan een comeback bezig. Daarna volgen Harley-Davidson (+67%!), Sym (-8%), KTM (+88%!), Triumph (+17%), Kawasaki (+23%) en Suzuki (-5%).

Op jaarbasis stellen we nog steeds een daling van 6,5% vast. De posities blijven zo goed als ongewijzigd met Honda, BMW en Piaggio op het podium. Daarop volgen Yamaha, Harley-Davidson, Kawasaki, KTM, Sym, dat over Triumph wipt, en Suzuki. Sym moet echter wel afrekenen met een daling van 25%, Suzuki 17% en Kawasaki 4%. De rest gaat er lichtjes op vooruit (Yamaha: 1%), of boeken een sterke vooruitgang (Harley +13%, KTM + 35%, Triumph +20%).

Het ziet er nog steeds niet rooskleurig uit, maar tegenover vele andere markten in Europa loopt de verkoop in België toch nog vlot. De Belgen staan bekend als liefhebbers van "mooie wagens", maar heeft blijkbaar ook nog wat liefde over voor de motor.