De hoopvolle stijging in het begin van het jaar is verdwenen als sneeuw voor de zon. De maand augustus liet immers rode cijfers noteren: -17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Over het hele jaar bekeken doet de motormarkt het nu 3% slechter.

Honda blijft aan kop met 2.333 nieuw ingeschreven voertuigen maar verliest toch 9%. Op de tweede plaats staat BMW met 2.160 nieuwe motoren: een vooruitgang van 8%! Piaggio staat met 1.944 eenheden (-14%) op de derde plaats, gevolgd door Yamaha (+16%), Harley-Davidson (+5%), Kawasaki (+7%), Sym (-5%), KTM (-4%), Kymco (-1%) en Suzuki (+6%).

De hamvraag is uiteraard waar de motormarkt naartoe zal evolueren. Dat blijft koffiedik kijken. Sommige merken wrijven zich in de handen omdat ze er steeds beter in slagen om hun klanten blijvend aan zich te binden. BMW en Harley-Davidson beschikken over zo’n cliënteel waarbij elk model in de smaak lijkt te vallen, ongeacht het prijskaartje.

Maar wat zal er gebeuren wanneer die motorrijders op leeftijd komen en de helm aan de haak zullen hangen. Staat er een generatiewissel klaar? Nogal wat bedrijven in de motormarkt - en niet in het minst dealers - betwijfelen dat.

Degenen die de goede jaren nog hebben gekend, zijn in elk geval niet optimistisch gestemd. Een rijbewijs dat steeds duurder wordt en moeilijker te behalen, regelgeving die verplicht tot het dragen van stukken uitrusting die de veiligheid niet verhogen, ouders die in motorrijden alleen maar risico’s en gevaren zien,… Een nieuwe generatie groeit op zonder kennis te kunnen maken met de wereld van de gemotoriseerde tweewieler. Ook bij nogal wat motorconstructeurs wordt er nog hard nagedacht om een oplossing voor deze toekomstige ‘leegte’ uit te dokteren.

Wat kun je binnenkort nog doen met een tot trail omgebouwde BMW S1000R? Welk nut heeft een KTM Super Adventure met meer dan 160 pk? Misschien heeft Ducati het wel bij het rechte eind, met de nieuwe Scrambler die vooral toegankelijk en makkelijk hanteerbaar moet zijn. Hopelijk geldt dat ook voor z’n prijskaartje.