Bij het doorlopen van de salongangen en na de opwinding van de eerste nieuwe ontdekkingen, kwamen wij op enkele twijfelachtige discussiepunten. De kleine motorwereld brengt ons compleet in verwarring door zijn verbazende afzondering van de werkelijke wereld. Wij krijgen boete na boete tijdens onze testritten omwille van de repressiemaatregelen en de meeste motors die wij proberen bieden een te snelle vaart of bevatten zo'n overvloed aan kracht dat wij na drie versnellingen onmiddellijk al boven de wettelijke snelheden terecht komen. Wij gebruiken een scooter van 500cc als huis-werk pendel en proberen ons hiermee ijverig aan het werk te stellen om de snelheidsbeperkingen te respecteren. Wij verbruiken bij deze oefening toch een goeie 5,2 liters per 100 km, hetzij ongeveer hetzelfde verbruik als een Mini Cooper D waarin vier personen kunnen meerijden, met verwarming, muziek, enz... Zoek de fout…

Passie, onzin?

Het wordt hoogtijd dat de constructeurs nadenken om andere maar even passionele producten op de markt te brengen: aangezien de motor eerst en vooral een passie is, zou deze beter aangepast moeten worden aan de huidige conjuncturele situatie: repressie, ecologie, verkeershinder. Passie zou vaker moeten rijmen met reden dan met onzin. Het wordt ook hoogtijd dat motorrijders anders hun liefde voor de motor bevredigen en ermee ophouden minachtend te kijken naar de 'sullige' motorrijder aan het stuur van zijn Aprilia Mana, terwijl de domme toeschouwer over de RSV4 droomt. Niemand spreekt over de Ténéré, maar de Vmax ligt op alle lippen. BMW verkiest eerder de laatste te zijn in het voorstellen van een hyper-sportieve dan de eerste met gewaagde concepten zoals de innovatieve maar vergane C1. En toch is er geen enkele C1 meer op de tweedehandsmarkt te verkrijgen: alle huidige eigenaars vechten erom en slaan er meerdere op voor het geval één van hun geliefkoosde scooters overlijdt!

Wie?

Gaan we ermee verder? Men vraagt zich af wie de idiootste is: de constructeur die zijn laatste creatie toetakelt met een walgelijke uitlaat samen met een verminkte klank, of de koper die hem onmiddellijk na aankoop vervangt door een uitlaat van de after-market die u de oren doof schreeuwt? Er is beslist iets aan de hand met de motorwereld! Nochtans, en het is geruststellend, zullen ze bij Yamaha massa's onder ons plezier maken met de comeback van de Diversion, die nooit (en zeker niet door de FZ6) vervangen werd. En bij Honda wedden ze op de gewaagde voorstelling van een geperfectioneerd ABS systeem op hun CBR modellen, in de hoop dat de klanten zullen toehappen. Zij stellen ons tevens met veel pracht en praal een 125 voor, helaas zóó conventioneel dat men het gevoel heeft deze al lang te kennen.

Uitvinden, heruitvinden

Overal ontplooien zich scooterprototypes of elektrische 'brommertjes'. Herinner u het superidee van Honda, de voorloper van zijn "Monkey", die in '82 een kleine wagen voorstelde, de Honda City ("Jazz" op sommige markten), die in zijn (kleine!) koffer de "Motocompo" (een lichte en plooibare minimotor) onderbracht. Het zou toch plezant zijn om op een carpoolparking aan te komen en daarna met zijn "Motocompo" de stad binnen te rijden zonder in de files te moeten staan noch op elkaar te moeten zitten in het openbaar vervoer? Aub, Mijnheer Honda, maak er ons opnieuw zo ééntje, maar dan elektrisch!

Wat de fles ook mag zijn...

Zonder de oude stommerik uit te hangen, er was een tijd, nog niet zo lang geleden, bovendien onvoorzien van snelheidsbeperkingen, waar een 750cc de nirwana betekende in de motorwereld. Hier staat men toch héél ver van af. Nochtans, en men spreekt uit ervaring, laat een Breva 850 of een F800GS toe Europa te doorkruisen, met z'n tweetje én met de volledige bagage-uitrusting, zonder zich, op geen enkel moment, getreiterd te voelen! Een Tmax, een Harley, een Guzzi V7 Classic of een Honda DN-01 laten toe dagdagelijks te rijden met een 'smile' op ons gezicht, ongetwijfeld meer dan een opgewonden roadster, of een 1000 supersport, té krachtig voor tal van tracks en nieuwelingen.

 

Wie moet alles op losse schroeven zetten? Wie moet hierover twijfelachtig zijn? De constructeur in zijn gamma of de koper in zijn keuze? Dit is een omvangrijke vraag, maar het is meer dan tijd om zich deze te stellen! Wij komen later nog terug op enkele nieuwigheden van het salon van Köln.