1. De nieuwe Astra werd onlangs onthuld, net als zijn Sports Tourer-variant. Hoe belangrijk is het model in het Opel-gamma?

Uwe Hochgeschurtz: de geschiedenis van de Astra is belangrijk, vooral in professionele vloten, waar hij tegemoetkomt aan heel wat noden. Met zijn nieuwe design, met ook de Opel Vizor vooraan en het Pure Panel binnen binnenin, was de Astra nog nooit zo modern. Combineer zijn lijn met het aanbod dat we hebben met de vijfdeurs en de Sports Tourer, en we zijn er zeker van dat dit een groot succes wordt. 

2. Hoe beleeft Opel de chipcrisis die de autosector momenteel hard treft, en hoe lang denkt u dat de situatie nog zal aanslepen?

U.H.: Bij Opel situeren we ons in de middenmoot van de autobouwers. Jammer genoeg denken we dat de situatie niet zal veranderen in 2022. Hoewel er tekenen zijn dat de situatie stabiliseert, zijn we nog niet klaar met dit probleem, zelfs niet in 2023. 

3. Is de komst van Opel in de Stellantis-groep een goede zaak? Denkt u dat het merk zijn DNA kan bewaren? 

U.H.: het is een opportuniteit voor Opel. We krijgen toegang tot nieuwe technologieën op het moment dat de auto zijn grootste transitie ooit meemaakt: de overgang van verbrandingsmotoren naar de elektrische auto. De investering is gigantisch en je hebt een groep als Stellantis nodig om een voldoende groot volume te kunnen omzetten. Maar alles wat we doen, doen we in Rüsselsheim, in Duitsland. Opel is dus nog altijd op en top Duits. 

4. Hoe zal het Opel-gamma evolueren in de komende jaren?

U.H.: De elektrificatie is verplicht, er is geen alternatief. Het is vooral een politieke beslissing, vervolgens één voor het klimaat. Opel heeft het probleem heel vroeg erkend. Daarom zal elk van onze modellen een versie op batterijen hebben in 2024, en zullen we tegen 2028 enkel nog elektrische voertuigen aanbieden. We zullen één van de eerste zijn, want hoe vroeger je begint, hoe meer ervaring je opdoet. Niet enkel qua product, maar ook qua opladen. In de toekomst willen we tussen de 30 en 32 km rijbereik laden per minuut. 

Opel is ook een merk dat emotie opwekt, en dat kan je enkel met een aangepast product. We willen een nieuwe elektrische Manta lanceren tegen het midden van het decennium. Hij zal misschien niet lijken op de versie die je gezien hebt (de Manta Gse), maar hij zal sportief zijn en vol emotie zitten.

5. Stellantis en Opel willen veel investeren in de Gigafactory in Kaiserslautern. Waarom? En wanneer zal de productie starten?

U.H.: om competitief te zijn, moet je een volledig ecosysteem creëren. Op dit moment produceert onze fabriek in Kaiserslautern, in het Westen van Duitsland, motoren en versnellingsbakken, maar we zullen die niet meer nodig hebben. Aangezien we onze fabrieken in Europa willen houden, onafhankelijk van Chinese leveranciers, transformeren we ze in Gigafactory. De productie moet tegen 2025 van start gaan met lithium-ion batterijen, om vervolgens snel over te schakelen op solid state batterijen. 


?