Vorig jaar werden er in Europa 1.901.239 hybrides verkocht, tegen… 1.901.191 dieselvoertuigen. En dat zonder de plug-in hybrides mee te rekenen! Amper 48 auto’s verschil waardoor de “zelfopladende hybrides” de diesels achter zich laten op de Europese automarkt. Dat blijkt uit cijfers van de ACEA (de vereniging van Europese autobouwers).

Hybride, jamaar met welke brandstof?

Diesel heeft het dus moeilijk! Ter herinnering: 7 jaar geleden had de brandstof nog een marktaandeel van 52%! Maar opgepast, want wanneer de ACEA het heeft over hybrides, bedoelt het “elk voertuig met verbrandingsmotor die elektrisch bijgestaan wordt, maar waarvan de batterij enkel tijdens het rijden opgeladen wordt.” Alle motoren die zelfs nog maar een ‘beperkte’ elektrische hulp krijgen, worden dus bij deze categorie gerekend. Maar de verkoop van dieselmotoren zonder elektrische hulp is in vrije val in Europa, want ze vertegenwoordigen nog maar 19,6% van de verkoop...

België vaart zijn eigen koers

Ons land volgt niet helemaal de Europese trend. Meer dieselmotoren dan hybrides vonden bij ons een eigenaar tijdens het afgelopen jaar. Volgens de cijfers van de ACEA werden er hier 90.897 diesels tegen amper 19.684 zelfopladende hybrides verkocht. In België zijn het de plug-in hybrides en de 100 % elektrische wagens die meer en meer kopers verleiden, met respectievelijk 47.761 en 22.677 voertuigen, een stijging met 50,7% en 51,2% ten opzichte van 2020. 


?