Arnaud Henckaerts

3 FEB 2022

Polestar test eenmalige rally special in de sneeuw

Het klinkt als een goed excuus van Joakim Rydholm, chief Chassis engineer van Polestar, om zich te gaan amuseren aan de Noordpool…

Zeg nu zelf, als jij de kans kreeg om voor je job een auto te tunen tot 476 pk en 680 Nm koppel, hem uit te rusten met een op maat gemaakte ophanging met Öhlins dempers en OZ Racing velgen met spijkerbanden, zou jij die kans laten liggen? Toch is het tripje van Rydholm met deze opgevoerde Polestar 2 Long Range Dual Motor met Performance Pack niet puur voor de fun, want het maakt deel uit van de 15 weken durende test- en ontwikkelingssessie die het Zweeds-Chinese merk jaarlijks op de planning heeft staan. 

Ontwikkelingswerk

Leuk om naar te kijken, maar het levert misschien ook iets op voor de productiemodellen van het merk. Dat is in elk geval het excuus dat Rydholm gebruikt: “Een chassis verfijnen op sneeuw en ijs zorgt ervoor dat we onze auto’s kunnen ontwikkelen in wat lijkt op slow motion en met een betere nauwkeurigheid. Met zo’n beperkt gripniveau kunnen we de dynamiek voelen en analyseren aan veel lagere snelheden dan op asfalt, wat ervoor zorgt dat we de manier waarop onze auto’s zich gedragen veel beter kunnen finetunen, tot in het kleinste detail. Dit is absoluut mijn favoriete plek om auto’s te ontwikkelen.” 

Een rally special van de Polestar 2 moeten we dus niet verwachten, maar met een beetje geluk komt er een versie met een straffere motor, of wordt het weggedrag gewoon wat verder verfijnd. 


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie