François Piette

5 OKT 2011

Jaguar SS100: de geboorte van een mythe

Achter de blik van zeldzame elegantie schuilt een mythe. De Jaguar SS 100 schreef het eerste hoofdstuk van een spannend boek. En deze introductie is zeker niet overdreven.

Gouden eeuw

1935. Het Britse bedrijf SS Jaguar (voor Swallow Sidercar Company) nam een volbloed sedan in productie onder de naam SS 90 met een 2.5 benzinemotor. Een jaar later werd het onderstel van deze berline ingekort en aangepast voor een roadsterkoetswerk. Sportief zag deze auto er ongetwijfeld uit, dankzij een slanke en moderne lijn.

Maar om van een sportieve rijbelevenis te kunnen spreken, werden de motorenbouwers opnieuw aan het werk gezet. Ze pasten de cilinderkop aan en slaagden erin ongeveer 30 pk extra uit de motor te halen, die uitkwam op een honderdtal paarden in totaal. Tegenover de Italiaanse (Alfa Romeo) en Franse (Bugatti) concurrentie miste deze roadster nog wat panache. Geen probleem, de inhoud van de zes cilinders werd vergroot tot 3,5 liter. Technisch hinkte hij wat achterop: geen bovenliggende nokkenas, geen aluminium blok, geen compressor om de paarden de zweep op te leggen. Desondanks bleken de 125 paarden toch ruim voldoende.

Verbazingwekkende prestaties

De SS 100 werd getest door het magazine Autocar en de 3.5 bereikte de magische grens van 100 miles per hour (160 km/u) en reed 100 km/u na 10,4 seconden. Tegenwoordig niet meer dan gewone prestaties voor een berline met turbodiesel, maar deze cijfers werden gehaald in 1937. Hoogstaande technologie mocht dan wel ontbreken onder de motorkap, sensaties waren wel aanwezig. Met een homogeen weggedrag en koppelrijke motor die klonk als een baryton beleefde de bestuurder heel wat plezier.

De sensueel gelijnde SS 100 is een legende geworden. Zijn zeldzaamheid versterkt die mythische status nog: tussen 1936 en 1941 werden 198 exemplaren van de 2.5 en 116 van de 3.5 gebouwd. Er verliet amper één coupé de fabriek.

Na de oorlog werd een nieuw hoofdstuk geschreven in de geschiedenis van Jaguar met de XK 120. Om evidente redenen werden de initalen SS niet langer gebruikt, maar de klauwen van de Jaguar waren nog altijd even scherp.  

Advertentie
Advertentie
Advertentie