Laten we beginnen met de afmetingen: 4,67 meter lang en 1,85 meter breed. Een flinke jongen dus, die wel heel wat aluminium gebruikt (75 %) om zijn gewicht te beperken. Wees gerust, Jaguar respecteert de traditie: de XE wordt op de achterwielen aangedreven. Een geavanceerde tractiecontrole die inwerkt op het koppel en de remmen vergemakkelijkt het rijden op een natte ondergrond.
Motoren
Jaguar geeft de informatie over de XE maar druppelsgewijs vrij. Voorlopig zijn maar twee motoren bekend. De eerste is de bekende drieliter V6 benzine met compressor en een vermogen van 340 pk. Deze motor is ook de instapversie van de F-Type. Hier wordt hij gekoppeld aan een achttrapsautomaat en garandeert hij een spurt van 0 tot 100 km/u in maar 5,1 seconden.
De tweede is helemaal nieuw. Het gaat om een tweeliter viercilinder diesel die 163 pk en 380 Nm levert. Een motor uit eigen huis, met 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Dit wordt zonder twijfel een bestseller bij ons.
Uitrusting
Kwestie van niet achter te blijven in de wedloop van de Duitse merken, rust Jaguar de XE uit zoals een paleis. We zien een head-up display met lasertechnologie, een camera om op de juiste rijstrook te blijven en verkeersborden te herkennen en een nieuw multimediasysteem met aanraakscherm zoals een tablet. Wil je daar nog iets meer over weten, klik dan hier.