Jaguar is een specialist in aluminium geworden. Op basis van hetzelfde modulaire platform van de XE, bevat de architectuur van de XF 75 procent aluminium. Dat draagt bij tot de gewichtswinst van 190 kg en verhoogt de torsiestijfheid met 28 procent. Samen met het gestroomlijnde profiel (Cx van 0,26) verklaren die waarden grotendeels het buitengewone verbruik van 3,9 l/100 km (104 g/km) voor de basisversie.
Motoren
Geen verrassing op dit vlak. De XF gebruikt de motoren van de XE. De diesels zijn de Ingenium-viercilinders met 163 pk/380 Nm of 180 pk/430 Nm. Heb je nostalgische gevoelens voor de zachte V6, weet dan dat die nog altijd op het programma staat in een biturbovariant met 300 pk en 700 Nm. Als benzine biedt de XF de viercilinder met 240 pk en de V6 compressor met 340 of 380 pk.
Achterwielaandrijving of 4x4
Net als de andere Jaguars brengt deze XF zijn vermogen over op de achterwielen. Dat gebeurt doorgaans via een automaat met acht versnellingen of, bij de kleinere motoren, een manuele zesbak. Een adaptieve ophanging afgeleid van het systeem uit de F-Type en vierwielaandrijving staan ook op het programma.
Multimedia
Jaguar liep lang achter op het vlak van multimedia maar is onlangs wakker geschoten. Vandaag levert het een aanraakscherm met de beste connectiemogelijkheden. Het is 10,2 duim groot (diameter) en heeft Dual View-technologie (verschillend beeld voor de bestuurder en passagier). Bij de instrumenten werden de klassieke wijzers vervangen door een scherm van 12,3 duim dat je kunt personaliseren. Het lijkt wel een Volkswagen Passat.